Prins Arthur en Prinses Leilah

Dag lieve vriendjes en ouder(s),

LINK FOTO’S DEEL 1: https://youtu.be/nD4oPJRCUT4

LINK FOTO’S DEEL 2: https://youtu.be/rzWSOg6pwZU

Wat heb ik uitgekeken naar deze 5 weken in de klas te zijn!
In de kring hadden we voor de paasvakantie samen even gekeken rond welk thema we na de vakantie van start wouden gaan. Hun eerste reactie: “We willen graag opnieuw zoiets doen zoals Roodkapje” Restaurant, een sprookje waarin prinsen en prinsessen voorkomen en voertuigen kwamen hier vooral bij aan bod.
Kyra en Melina hielpen hard mee op een ‘stemmingsblad’ te maken. Ze gingen de hele klas rond en lieten alle andere vriendjes hun naam schrijven bij het thema waar ze het liefst rond zouden werken.
De voorkeur voor restaurant en een sprookje over prinsen en prinsessen liepen gelijk op.
Daarom was juf Stephanie opzoek gegaan naar een manier waarbij we konden werken rond koken en rond sprookjes.
En zo kwam het sprookje ‘Prins Arthur en prinses Leilah’ uit de bus. Een sprookje wat bij onze kapoenen op het lijf is geschreven!

Omdat ze ‘opnieuw zoiets wouden zoals bij Roodkapje’ hebben we ook dit thema weer omgetoverd tot een koninkrijk. Op die manier konden ze opnieuw genieten van een ‘toneelvoorstelling’ om hun zo te laten betoveren door het verhaal.
Juf Lore speelde de tovervogel. Juf Marleen, boze koningin Aline. Juf Stephanie speelde prinses Leilah. Juf Stephanie had ook nog een vriendin meegebracht, Karolien. Zij speelt heel erg graag toneel en is hierin een echte krak! Zij nam de rol van prins Arthur op haar en wist deze grappig in te kleuren.

Opnieuw was het enthousiasme van onze vriendjes enorm! Ze leefden zich heel erg hard in tijdens het verhaal. Al snel wouden ze zelf aan de slag gaan met de verkleedkleren en de materialen waarmee de klas aangekleed was.

We speelden een zelfgemaakt spelletje van juf Stephanie. We probeerden eerst alle drie de opdrachten van het sprookje te verzamelen: iets lekkers koken, een koningspak  naaien en een prachtig lied zingen. Zodra ze dit gedaan hadden, kregen ze een sleutel waarmee ze echt op sloten moesten passen om de poort van het kasteel open te krijgen. Spannend! Zou mijn sleutel passen op het slot?!

Samen maakten we een klasvlag met al onze handafdrukken.

Max, Yüksel, Arda, Alessio, Utku en Tristan hadden veel interesse in de ruimte, planeten, ruimtemannetjes en raketten. Ze verdiepten zich in enkele infoboeken hier rond en kwamen enthousiast roepen dat ze graag een raket wouden bouwen. Wat bouwden ze dat ongelofelijk snel en knap!!!

We hebben ook ons eigen klasdagboek gemaakt. We versierden een groot boek aan de buitekant en kleefden al onze foto’s erop. Binnen in het boek tekende het kindje van de dag wat we die dag gedaan hadden en welk weer het buiten was. Hier kwamen prachtige resultaten uit. Ze tekenden het zelfs na wanneer ze wouden tekenen. Ook wanneer ze even moesten wachten in de kring, vonden ze het boeiend om even terug te blikken op wat we gedaan hebben de afgelopen dagen.

Onze kapoenen vonden het ook boeiend om samen in de kring te kijken naar de filmpjes die juf Stephanie had gemaakt van de afgelopen thema’s. Ze vroegen zelfs om deze op te zetten terwijl ze fruit aten en genoten hier duidelijk van!

Ons nieuwe prikbord in de gang had veel succes! De kleuters wezen er zelf naar wanneer ze opgehaald werden. Wat ze vooral boeiend vonden: ‘Kindje in de kijker’. Iedere dag bedachten we samen met z’n allen voor het kindje van de dag, een hele boel complimentjes. Wat kwamen hier pakkende woorden uit! Ze glunderden werkelijk wanneer het over hun ging. Door de drukte van de voorbereidingen voor het toneel, de laatste dagen moeten er nog een heel deel kapoenen gedaan worden! Ik ga hier komende dagen bewust nog een gaatje voor vrij maken om dit verder te zetten.

We bekeken alle personages uit het boek eens van dichterbij en probeerden er echte poppenkastpoppen van te maken. Ieder deed dit echt op zijn eigen manier. Sommigen onder hun hadden hier nylonkousen voor nodig, anderen veren, lepels… De resultaten waren echt geweldig! Zo mooi hoe ze zelf probeerden de poppen vorm te geven hoe zij de personages zagen!
Nadien hebben ze er ook volledig zelfstandig poppenkast meegespeeld. Bijna iedereen deed mee! Fijn om te zien, hoe zij zelf het verhaal konden vertellen na het fruitmoment. Tristan stal helemaal de show. Als een echte poppenkastspeler deed hij prins Arthur tot leven komen. Ik ben zo fier!!

We zijn ook opnieuw een keertje gaan zwemmen. Eerst even om beurt in het middelste badje bij juf Stephanie en vervolgens waren we er met z’n allen klaar voor om met z’n allen het middelste badje te gaan. Ik ben zo ongelofelijk fier op hun allemaal! Ze hebben super goed zichzelf aan- en uitgekleed, van de kant gesprongen, proberen zwembewegingen te maken met onze benen. Het was een onvergetelijke dag waarop veel grenzen verlegd zijn en we nieuwe uitdagingen zijn aangegaan.
Utku voelde zich echt als een visje in het water. Hij genoot hier opnieuw zo enorm hard van. Vooral water spetteren op juf Stephanie zorgde voor de slappe lach!

Onze vriendjes kregen steeds meer interesse voor het land waar prinses Leilah vandaan komt. Juf Stephanie bracht de wereldbol mee. Op deze wereldbol stonden allemaal tekeningetjes om te herkennen welk land waar ligt. Zo herkenden we de ijsberen op de Noordpool, de appelsienen in Spanje… En Italië, die herkenden we aan de vorm van de laars.
Max vertrok bijna op vakantie! Wat een geluksvogeltje! We keken op de wereldbol waar hij naartoe ging. Alessio kon iedereen perfect zeggen waar Max naar toe ging vliegen. Bij dat land, stond een geitje getekend.
Juf Stephanie had ook verkleedkleren uit andere landen meegebracht: Spanje, China, Tirol,… en we probeerden de kleding te linken aan het juiste prinsje.
We probeerden elkaar zelfs te groeten zoals anderen dat doen. Zo maakten we een buiging als Japanners en neuzen we bij elkaar als Eskimo’s. Soms zelfs, met de hele klas!

Juf Stephanie nam ons ook mee naar buiten. Ze wou ons een verhaal over God vertellen. Buiten! Het verhaal ging over een kikker, een konijn, een kangoeroe en een giraf die dolgraag naar God in de hemel wouden springen. Helaas konden ze er niet bij. De mol vertelde hun dat God overal is. En dus gingen ook wij buiten opzoek naar God! Onder stenen, in bomen, onder blaadjes, of misschien wel in de grond zoals een regenworm?!
Luca trok ons bij de mouw en wist ons te vertellen dat God altijd in je hartje zit. Anderen vriendjes vulden al snel aan: God kan ook in je hoofdje zitten, of in je haren, of in je voeten… God is overal!

De schoolfotograaf is op bezoek gekomen en we haalden onze mooiste glimlach boven!
Tristan was een echte krak met de nagelplankjes. In een mum van tijd wist hij de raamfiguren na te maken met de elastiekjes. Hij begon zelfs uit zichzelf de letters van zijn naam proberen te maken. Wanneer we hem voorstelde om zijn naam te timmeren, was hij dan ook heel erg enthousiast! En Tristan niet alleen…
De anderen sprongen ook in de lucht. Wel niet makkelijk zo timmeren! Je slaat super snel op je eigen vingers met de hamer. Luca wist ons te vertellen dat papa zijn hout altijd eerst opschuurt. Dus ook wij deden mee! Maar Luca wist ons nog meer te vertellen: papa plooide zijn schuurpapier dubbel zodat je heel vlot kan schuren. Dus ook wij deden mee!
Luca is een echte timmerkapioen. Ongelofelijk hoe snel hij de kleine nageltjes op de letters van zijn naam kon timmeren. Hij leerde zelfs aan anderen hoe ze dit het best konden doen, en vertelde ons dat hij zelfs thuis ook aan het timmeren was geslagen!

Rijmen! Iets wat toch nog niet altijd van z’n dakje liep in onze klas. We speelde het spelletje: rijmmeppen!
Met vliegenmeppers probeerden we zo snel mogelijk op het prentje te meppen wat rijmt op het woord dat juf Stephanie zegt. Spannend! Snel denken, rijmen en meppen was de boodschap!

Tussendoor zijn we ook aan de slag gegaan met het feest van mama!
Zo hebben jullie kapoenen zelf gekozen wat ze jullie graag zouden willen geven: een herinneringsdoosje. Alle doosjes waren echt heel erg uniek en echt persoonlijk door jou kapoen gemaakt, hoe zij het doosje het liefst aan jou zouden geven. We merkten dan ook al snel de echte trotsheid op hun cadeau. Stilstaan bij hoe we die herinneringen in een doos kunnen steken was niet zo duidelijk. Vandaar luisterden we naar het verhaal van de Eekhoorn en de Mier.
Hopelijk waren de mama’s verrast met hun erg persoonlijke verrassing van hun kapoen.

Alle mama’s kwamen met hun foto op de mamamuur te hangen. Zo probeerden we van elkaar te raden, wiens mama er op de foto stond. Er ontstond een gesprekje over de namen van de mama’s en hun werk.
Ook ons versje hebben we op verschillende manieren ingeoefend voor onze liefste mama.

De engeltjes gaven ook aan dat ze mama ook graag wouden verwennen met te masseren, nagels te lakken, te masseren.
Zo gingen we aan het werk met een rustig muziekje en wat massagecrème. Dit was zo ongelofelijk mooi om te zien. Zo liefdevol dat ze elkaar konden masseren en echt iedereen deed mee! Van verbondenheid gesproken. Ik geniet zo van deze warme momenten!

Nadien oefenden we ook met de nagels lakken; bij juf Stephanie, bij elkaar en bij onszelf.

Ook de make-up probeerden we eens uit!

Joepie! Melina heeft een poesje gekregen! Mama kwam na school even op bezoek met het schattige poesje en 20 hartjes smolten helemaal! Bedankt mama van Melina voor dit fijne bezoekje!

Omdat we heel graag ook over restaurant wat dingen wouden leren, hebben we ook heel wat dingen klaargemaakt. Dankzij mama’s en nonna hebben we kunnen smullen van heel wat lekkernijen!
De mama van Julia kwam rijstpap met ons koken. Maar niet zomaar: met aardbeitjes, suiker…! Vele vriendjes hadden nog nooit rijstpap tot hiervoor gegeven, maar ze konden het helemaal bekoren! Mhhhhhh!
Ook de mama van Arda deed ons genieten van een heerlijke lekkernij! Ze maakte een Turks gerecht voor ons klaar. Het rook wel naar pannenkoeken! Ongelofelijk hoe hard onze vriendjes hiervan konden smullen.
De mama van Fiona leerde ons om heerlijke Pastina klaar te maken. Joepie! Echt bij alle vriendjes werden de buikjes gevuld door dit lekker gerechtje!
Dinsdagnamiddag beleefden we een onvergetelijke namiddag dankzij de mama en nonna van Tristan. Samen mochten we helpen om echte Italiaanse pizza te maken. Tristan was zo enorm fier en wist ons al snel alle kneepjes van het vak uit te leggen. Sommigen onder ons maakten er zelfs hartjespizza’s van! Het bakken kon niet snel genoeg gaan, want we konden echt niet stoppen met smullen van die overheerlijke pizza! Wauw!
De dagen hierna bracht juf Stephanie speeldeeg mee met enkele stukjes vilt zodat we onze eigen pizza’s konden bereiden met kaas, hesp, champignonnen, paprika, tomaatjes…
Een hele, dikke, oprechte dankjewel aan alle mama’s en nonna die ons deze onvergetelijke ervaringen hebben doen bezorgen!!!!!!

Maar ook voor de mama van Kiara hebben we een bedankje gemaakt. Samen met juf Stephanie ging ze van start rond de derde opdracht van het verhaal: een mooi lied zingen. We mochten allemaal eens proberen te spelen op de gitaar en we ontdekken dat een gitaar duidelijk verschillende klanken heeft. Zo konden ze zonder te kijken luisteren of de tonen hetzelfde klonken of niet. Uit volle borst werd er meegezongen. Dankjewel Cindy voor de toffe voormiddag!!!

Autoluwe schooldag! Wat een spannende dag! De voorbije dagen hoopten we er steeds op dat er steeds minder wasknijpers bij de auto zouden hangen. En het werkte!
Heel wat knappe fietsen werden uitgesteld, veilige fietshelmen…! En met onze zelfgemaakte versiering werd het er alleen maar knapper op. We maakten fietsmandjes, fietsmonstertjes en stuurslingertjes.
Zo waren we helemaal klaar voor het fietsparcours af te leggen! En hoe ze dat deden! Echte kampioenen!!!

Het duurde niet lang of de kleuters kwamen zelf met het voorstel om opnieuw een toneelvoorstelling te houden. Juf Stephanie rolde een groot stuk papier uit en samen tekenden we even wat we nog allemaal moesten doen om ons toneel te doen lukken! Al snel drong het tot ons door wat we nog allemaal moesten doen. We schrapten tekeningen zodra we deze opdrachten volbracht hadden.

Zo gingen we aan de slag voor ons eigen kasteel te maken. Onze kapoenen wisten me meteen te vertellen hoe het kasteel er moest uitzien en hoe we dit gingen doen. Ze wouden graag echte baksteentjes erop kleven, de raampjes moesten driehoekig zijn, vlaggen, een poort…
Zo moest de ophaalbrug ook een ketting hebben. Maar volgens Julia, dan wel een echte ijzeren ketting! Zo knap van haar dat ze hieraan dacht! Wat woog die zwaar!

We verdeelden de rollen. Kiara had het slimme idee om kaartjes te trekken wie wanneer welke rol mocht spelen in het toneelstuk. Op die manier kwam iedereen meer aan bod en kreeg iedereen de kans.
We oefenden hard, en knutselden een reusachtiggrote pelikaan en maakten zelf gouden juwelen.

We wouden ook dat onze gasten konden genieten van een lekker hapje en drankje. Dus stuurden we juf Stephanie naar de supermarkt met een boodschappenlijstje!
Vrijdag sloten we de stage van juf Stephanie af door samen heerlijke pannenkoeken te maken en te smullen. Met chocoladesaus, met slagroom, met bloemsuiker…

Ik wil jullie allemaal enorm hard bedanken voor de onvergetelijke dagen het hele jaar door!!! Jullie hebben echt een heel bijzonder plekje in mijn hartje gekregen!
Ook een hele dikke dankjewel voor alle aangrijpende cadeautjes en verassingen van vrijdag!!!!! Dat raakt mij!

Ik wil ook alle toeschouwers van ons toneel bedanken!!!! Ongelofelijk hoe massaal jullie kwamen kijken. Dit deed de kinderen alleen maar goed en maakten hen dubbel zo fier en mij ook!!!!

Mochten jullie foto’s of filmpjes hebben van onze toneelvoorstelling, zou ik het heel fijn vinden mochten jullie deze willen mailen naar: stephanie.scevenels@outlook.com of verzenden via Facebook.

Dankjewel,
lieve groetjes
Juf Stephanie

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: