Gewoon spelen!

‘Gewoon spelen’

Als ik in de blokkenhoek aan het bouwen ben, zeg dan niet dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want, weet je, ik leer wanneer ik hiermee speel. Over evenwicht en vormen. Wie weet word ik later wel architect?

Als ik mooi verkleed, met hakkenschoenen en een mooie jurk, de tafel dek, en wanneer ik zorg draag voor mijn poppen, denk dan niet dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Ik druk me hierin uit en ben creatief. Wie weet word ik later wel een kunstenaar of een uitvinder?

Als je me ziet zitten op een stoel terwijl ik aan het voorlezen ben voor ingebeeld publiek, lach dan niet met mij en denk dan niet dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Wie weet word ik later wel leraar.

Als je mij ziet speuren naar insecten in de struiken, of mijn zakken volgestopt zijn met stenen en blaadjes die ik vond, zeg dan niet dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want weet je, ik leer wanneer ik speel. Wie weet word ik later wel wetenschapper.

Als je me ziet spelen aan de zandtafel en steeds opnieuw potjes vullen en ledigen, of grote puzzels ziet maken, denk dan niet dat het verloren tijd is, en dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want weet je, ik leer problemen oplossen en me concentreren. Wie weet, word ik later wiskundige of ingenieur of zakenman of vrouw.

Als je me ziet koken en eten proeven, denk dan niet dat ik dit doe omdat ik hier gewoon van genieten en dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want weet je, ik leer wanneer ik speel. Ik leer aanwijzingen volgen en verschillen zien. Misschien word ik later wel kok of voedingsdeskundige…

Als je me ziet springen, huppelen en rennen, bewegen met heel mijn lichaam, denk dan niet dat ik ‘gewoon aan het spelen’ ben, want weet je, ik leer hoe mijn lichaam werkt. Wie weet, word ik later dokter, verpleger, een atleet of een danseres?

Als je me vraagt wat ik vandaag gedaan heb op school, en ik zeg: ‘gewoon gespeeld’. Versta me dan niet verkeerd! Want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Ik leer genieten en succesvol zijn in ‘mijn werk’. Ik bereid me voor op morgen. Vandaag ben ik een kind en mijn werk is ‘SPELEN!’

Leave a Reply

