Ik ben een muzikant! (erfgoed)

Dag allemaal,

Het project muziek heerste doorheen de hele school. Overal zag en hoorde je muziek.
Dit keer was ik donderdag en vrijdag aanwezig in de klas.
Mijn vriendjes hadden dus al enkele dagen rond muziek gewerkt.

Donderdag zijn we het onthaal begonnen met een muzikaal verhaal.
‘Koosje maakt muziek’ Dit ging over een koalabeertje wat opzoek was naar een muziekinstrument.
We maakten gebruik van muziekinstrumenten, opnames op een CD, ons eigen lichaam om muziek mee na te bootsen…
Maar wat ze het allerleukst vonden was de grote ronde harde mat waar mijn bureaustoel op staat. Schudden en het klinkt echt alsof het onweert. De kleuters waren er helemaal ondersteboven van. Sommige moesten lachen en zeiden: “maar goed dat we weten dat het niet echt is, anders zou ik er wel bang van krijgen!”
Het was geen verhaal gewoon met prenten maar ik had een boom gemaakt met een grasveldje en bloemen, een rivier en de personages waren knuffels. Vooral de meisjes hebben achteraf nog hard mee gespeeld.
2            6               5

Tijdens de turnles hebben we Radio Rodeo een handje geholpen. Hij kon geen muziek meer maken. Hij werkte niet op elektriciteit of op batterijen maar op muzieknoten. Als je muzieknoten in hem stak, geraakte hij aan het spelen.
Maar er zaten dus geen noten meer in. Deze waren opgegeten door de notenvanger. Dit is een vreselijke noot die alle goede en heldere noten opeet. Als we deze vonden, moesten we zo snel mogelijk weglopen met andere noten die we hebben gevonden zodat die niet meer opgegeten konden worden. We legden een volledig parcours af, opzoek naar muzieknoten: tussen de kabels van de elektrische gitaren, over een stuk podium proberen te lopen en uitkijken dat we niet in de gaten vallen, tussen de snaren van een viool, onder het podium door, tussen de drukte van de mensen, over de koffer met instrumenten en uiteindelijk kwamen we terecht in de donkere kleedkamers. We vonden hem in de donkere kleedkamers en liepen snel over heel het parcours terug naar het begin. De notenvanger nam sterke Ward gevangen en we namen hem mee naar de klas. We stopten alle noten in Radio Rodeo en hij werkte weer. Voor de notenvanger maakten de jongens een cel waar hij niet meer uit kon.
10379215_10203844086924373_1670477550_n           10361172_10203844087004375_1230118199_n

Donderdagnamiddag zijn we op bezoek gegaan naar de Beiaard. De kleuters keken er naar uit, vooral naar het aantal trappen. En ja dat waren er heel wat! Eerst mochten we een kijkje gaan nemen bij de kerkorgel.
Vele hielden hun oren even dicht wanneer hij de aller hardste toon liet klinken.
2     1
Hij liet de kleuters een raadseltje oplossen. Wie het juist had mocht eens op de orgel spelen. Slechts eentje van hen had het juist: Debora mocht op de orgel spelen!

Uiteindelijk gingen we nog wat trappen hoger en kwamen we aan bij de alleroudste klok van de kerk.
Wanneer we nog wat trapjes hoger gingen, kwamen we bij enorm veel klokjes. We zochten de grootste en de kleinste.
We genoten van het uitzicht door de toren. Het waaide zo hard dat onze ogen ervan gingen tranen. Vele kleuters zagen bepaalde huizen of plaatsen die ze kenden.
3
We mochten een kijkje gaan nemen in de beiaard en er zelfs zelf op spelen! We leerden dan dit best kon met onze vuisten. De stoere jongens probeerden ook de zwaarste toets in de drukken. Ze konden er bijna helemaal gaan aanhangen.
4
De man speelde bekende liedjes en wij konden raadden welk het was.

Wanneer we terug naar de school wouden vertrekken viel er Lieke wel iets heel erg geks op! Wat was dat? Zou het een echt eitje kunnen zijn? Hoe zou dat hier nu terecht kunnen komen?
De kleuters waren vol verbazing en zelfs onderweg naar de school bleef het eitje door hun hoofd spoken. Zou het een echt eitje van de klokken kunnen zijn?
5

In de klas hadden we het erover wat we op het kaartje voor de Beiaard wouden schrijven. Heel wat complimentjes kwamen naar voren. We besloten de Beiaard na te maken in de klas. Ik gaf hen de vrije keuze wat ze graag zouden maken en ze waren het er over eens dat ze graag de kerk wouden na knutselen met dozen. Ik liet hen even brainstormen wat ze vonden dat onze kerk allemaal moest hebben.
Dus ben ik donderdagavond opzoek gegaan naar spullen waarmee we de Beiaard konden nabouwen volgens hun wensen.

Het was iets waarbij ze volledig hun dingen konden doen. Wel prikkels geven waarvan ik zag dat ze deze nodig hadden, maar niet te veel prikkels geven zodat het persoonlijk van hen kwam.
Een haantje voor boven op de top, een torentje, de ramen tekenen, de klokken, het uurwerk…
Met dit als resultaat:

Ze waren er ontzettend fier op. Emmelijn heeft verschillende gouden haantjes getekend voor op de top van de kerk. Jorne heeft erg hard zitten zwoegen om de romeinse cijfers proberen na te schrijven op de klok. Arne en Otto hebben de raampjes zo precies mogelijk proberen na te tekenen. Ward en Senne hebben ervoor gezorgd dat de kerk een vrolijk kleurtje kreeg.
Ze gingen er erg hard in op. Wanneer de bel aankondigde dat het speeltijd was, was er grote teleurstelling. Ze wouden graag verder werken aan hun kerk.

10352684_10203844085044326_2122975688_n     10345060_10203844081644241_725899421_n

10339095_10203844086964374_329217780_n     961081_10203844085004325_540518630_n      10379186_10203844084924323_1093354557_n      10346680_10203844084964324_950487654_n

Emmelijn had haar eigen klein kerkje volledig zelfstandig gemaakt met kleine klokjes bovenaan de toren.
10379215_10203844084884322_1759698429_n      10356471_10203844085084327_1984223395_n

Vrijdagmiddag gingen juf Lisha en ik gepakt en gezakt naar de jongste kleuters van juf Krista en juf Noëlla. We gingen ons samen omkleden met de peuters voor de muziekshow van vrijdagnamiddag. Samen hebben we ons verkleed als clowns. Ze mochten onze instrumenten bespelen, ons helpen aankleden en onze haren klaarmaken voor de show.
11                     14

Ook Kevin zou graag een clowntje willen zijn.
12

En Jules natuurlijk ook!
13

Vrijdagnamiddag was het zover. Ik had enorm veel zenuwen, dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een voorstelling zou moeten doen voor alle kleuters. Ik was Pippo Stientje en Lisha was Pippo Kareltje. Zij waren ervan overtuigd dat ze supergoed konden zingen en optreden. Helaas klonk het zo vals als het maar kon zijn. De kleuters wouden hen helpen en lieten zien hoe het wel moest. Iedere klas gaf zijn eigen optreden en het werd een prachtige show!
6

Ik had in de klas Debora op haar eigen blokfluit een la en een fa leren spelen.
Pippo Stientje nodigde haar uit dit te doen voor alle kleuters. Ze was duidelijk heel erg fier!!
ijij

Er zaten twee jarigen in de zaal. Juf Lisha en ik konden het niet laten om hierbij een gelukkige verjaardag te zingen met de hele zaal!
jhihji

Max zong ongepland in zijn eentje een solo!
7

Juf Els stelde ons gerust dat het ons op een dag ook wel ooit ging lukken. We dachten eraan dat er één lied was wat wel goed konden zingen, dus zongen we ons zelfgemaakt stapellied:
Refrein:
We zijn met z’n allen naar muziekland geweest,
Het was daar een reuze gezellig feest!
En dit is de clown met de rode hoed,
en dit is de zaal waar je zingen moet.
Want wij zijn muzikant!

En is dit hier een blauwe strik? Ja dat is een blauwe strik! En is dat hier een buikje dik? Ja dat is een buikje dik! Buikje dik, blauwe strik.

Refrein

En is dit hier een basgitaar? Ja dat is een basgitaar! En heeft die clown een stekelhaar? Ja die heeft een stekelhaar!

Stekelhaar, basgitaar, buikje dik, blauwe strik.

Refrein

En is dit hier een doedelzak? Ja dat is een doedelzak! En is dat hier een kleurig pak?Ja dat is een kleurig pak!

Kleurig pak, doedelzak, stekelhaar, basgitaar, buikje dik, blauwe strik,

Refrein

En is dit hier een schuiftrompet? Ja dat is een schuiftrompet. En hebben wij hier dolle pret? Ja wij hebben dolle pret.

Dolle pret, schuiftrompet, kleurig pak, doedelzak, stekelhaar, basgitaar, buikje dik, blauwe strik.

Refrein x2 + 1x Want wij zijn muzikant!

Ik had grote tekeningen gemaakt zodat de kleuters goed konden meevolgen.
10374195_10203844081564239_1286507825_n  10363500_10203844081684242_637058000_n    10362391_10203844081724243_1954263692_n     10356667_10203844081604240_349705328_n      10345060_10203844081764244_1823063218_n       4          10
Het was een mooie afsluiter van de week!

Lieve groetjes
Stephanie

Advertisements

3 thoughts on “Ik ben een muzikant! (erfgoed)

  1. Mooi gedaan Stephanie! Je hebt duidelijk muzisch gewerkt. Leuk dat de kleuters de Beiaard na hebben gemaakt. Ook het stapellied is leuk gekozen en je hebt mooie prenten gemaakt! Knap!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: