In onze klas heeft het paard van Sinterklaas echt op het dak gelopen!

Dag bloggertjes!

Wauw! Ondertussen in het al even geleden dat ik nog iets gepost heb op mijn blog. In december hebben we 2 weken stage gehad. De eerste week heb ik ingespeeld op hun interesses van de Sint waar ze al rond bezig waren, de tweede week ben ik van start gegaan met het thema Kerstmis! Mijn mentoren zeiden dat het niet nodig was dat ik ook foto’s trok, omdat zij hun foto’s toch op de site zetten. Ik heb lang gewacht tot nu, maar ze staan er helaas nog altijd niet op! Mijn mentoren weten ook niet hoe dit komt want zij hebben het geheugenkaartje afgegeven aan de verantwoordelijken van de website. Sinds enkele dagen is er wel een nieuwe website van school, neem gerust eens een kijkje hierop! http://www.basisschoolpeer.be/  Hopelijk is dit het teken dat mijn foto’s er dus ook snel zullen komen op te staan! Ik heb bewust even afgewacht omdat ik de tekst er niet alleen wou op posten, omdat ik persoonlijk vind dat beelden zoveel meer zeggen dan woorden! Ik ga het nu toch posten, met de foto’s van mijn gsm, maar die zijn niet altijd even duidelijk en jammer genoeg van niet alles een foto dus!

Ik was de week voor onze 2 weken stage ook al enkelen keren op bezoek geweest in ons klasje zodat ik wist waar de kleuters hun interesses lagen. Ze bleven maar verhalen vertellen over dat Sinterklaas in huis was geweest om iets in hun schoentje te leggen! Wat was dat spannend! En vooral heel erg tof om hun verhalen te horen wat die ondeugende Sinterklaas en Zwarte Piet allemaal wel niet gedaan hadden met die schoenen! Sommige kleuters vertelde zelfs dat de Sint bij hen in bad was geweest, omdat het bad ‘s morgens nog een beetje nat was! De logeerkoffer die ik gemaakt heb van Jules viel nog steeds erg in trek! Jules had geluk, want ook in zijn schoentje zat een verassing! Bij een ander vriendje was hij zelfs mee
opgestaan en stond heel de tafel vol met allerlei speelgoed!
1559804_10203007567091900_19971030_n                                                   995281_10203007569651964_2010944375_n
Omdat er zoveel interesse was rond de schoenen had ik de eerste dagen dan ook gepland om te werken rond schoenen. Ik had zakken vol schoenen bij: regenlaarzen, werkschoenen, hakkenschoenen, sandalen, pantoffeltjes, sportschoenen,…. We deden een waarneming rond schoenen maar het schoenen passen en een hele lange trein maken van de schoenen vonden ze het leukst! Om
de juiste schoenen te passen, maakten we gebruik van de schoenenmeter! Dit ging heel erg goed. Het zorgde er zelfs voor dat we zelf allemaal eens een keertje aan de slag gingen met papier en potloden om onze eigen schoenomtrek te omtrekken. Hier heb ik jammer genoeg geen foto’s van, want het was zo’n mooi spontaan moment wat helemaal niet voorbereid was maar voor een enorm hoge betrokkenheid zorgde!
1622631_10203007312605538_466135238_n
In de bib vond ik het verhaal: ‘Liselotje zet haar schoen’. Dit was een erg lang verhaal en de prenten waren moeilijk en in
het zwart-wit. Maar er waren aanknopingspunten die perfect pasten bij de interesses van mijn kleuters. Daarom heb ik mijn eigen tekenkunsten boven gehaald en het verhaal ingekort, eenvoudigere tekeningen en wat extra elementen van hun interesse toegevoegd. Ik heb ook een prent gemaakt waar de koning al zijn schoenen zette, dat ik één voor één de schoenen erbij op kon plakken met
klittenband. Zo was het duidelijk voor de kleuters hoeveel schoenen de koning wel niet had gezet. Ook om visueel duidelijk te maken hoe lang zijn verlanglijstje was, heb ik hiervoor een lange rol papier genomen en het opgeschreven met tekeningen erbij. De kleuters moesten schaterlachen bij het aantal schoenen en door de tekeningen op de brief voor de Sint, konden ze mee roepen want de koning allemaal wou hebben! Ik wil in de toekomst zeker nog verhalen zelf zo gaan vervormen naar hun interesses en belevingen want het was echt een succes! Kleine dingen deden enorm veel. Zoals de trein is het symbooltje van één van de kleuters, wanneer die aan bod kwam in de brief riepen ze meteen dat dit ook het symbooltje was van L. Ook is er de prent waarop de koning huilt. Eerder dit schooljaar hadden we het verhaal van Beertje Bloem bekeken, hierin mochten de kleuters met zakdoekjes over de prent komen wrijven
om de tranen van Beertje bloem weg te vegen. Wanneer ze voor het eerst de prent zagen, riepen ze meteen: “Zoals beertje bloem! Beertje bloem!” Eén van de kleuters spurtte snel naar het neushoekje om zakdoeken te gaan halen.
1510765_10203013610122972_1425822360_n                 1013194_10203013609842965_145289642_n

Ook in de turnles zijn we aan de slag gegaan met schoendozen. Toren bouwen, er mee schaatsen, de dozen zo ver mogelijk proberen te schuiven over de grond, een lange slang ermee maken en erin stappen met onze voeten in een lange trein, iemand helemaal verstoppen onder de schoendozen. Ik heb enorm hard genoten van deze turnles! In het begin was ik erg zenuwachtig en onzeker, maar als ik zag dat de kleuters met kleine prikkels erg veel plezier hadden, ging het steeds beter. Ik moet wel nog opzoek gaan naar een manier hoe ik boven al hun geroep en geluiden in de grote zaal er bovenuit kan geraken! (Auw! Mijn stem!)

Ik was eerst van plan om aan de slag te gaan met huisjes, maar omdat we al een aantal keren hebben gewerkt met iets in stoppen en leegmaken (zoals de kleurenmonstertjes, het bekertje van de knikkerbaan,…) wou ik graag eens iets anders doen. Daarom heb ik twee grote schilderijen beplakt met tapijt en kaartjes met klittenband gemaakt rond bang en niet bang zijn. Dit had eerst toch nog wel wat tijd nodig. Ik had ze eerst wat langer moeten laten experimenteren met het kleven en terug aftrekken want vele kleuters hadden ineens van alles ‘bang’ zonder dat ze het kaartje al gezien hadden, dit natuurlijk in de hoop als ze ‘ja’ zeiden ze het er zo snel mogelijk op mochten plakken! Schattig maar voor mij weet ik dus voor de volgende keer, dat ik hen eerst wat langer moet laat experimenteren. Sommigen zouden dit niet nodig gehad hebben en konden al erg goed vertellen waar ze bang voor hadden en waarvoor niet. Nadat ik hen erna wat langer had laten experimenteren, waren ze niet meer zo ‘hebben-hebben-hebben’ en konden ze ook goed en eerlijk verwoorden of ze er bang van hadden of niet. Ik heb specifiek in het bijzonder hierbij één kleuter goed geobserveerd omdat zijn mama dacht dat hij erg heftig ging reageren op de komst van de sint. Hetgeen waar ik naar toe wou werken op het einde van deze activiteit? Dat ze beseffen dat het niet erg is om bang te zijn!

Dinsdag kwam de Sint op bezoek! Ik had de grote rode Sintstoel uit de eetzaal gehaald om in ons klasje te zetten. Deze heeft mijn mentor zelf gemaakt, toen zij nog in haar opleiding bezig was. Iets wat ik zelf ook wel zou willen hebben! Want deze stoel heeft 2 functies. Hij kan gebruikt worden als hele grote rode stoel voor speciale gelegenheden, maar als je hem ondersteboven zet, is het een poppenkast waarmee je ook langs de zijkanten kan spelen en personages tevoorschijn laten komen! Tijd dus om papa even aan zijn mouw te gaan trekken!
Samen met de kleuters hebben we de stoel versierd. Ik heb bewust gekozen voor het kleven met plakband omdat sommige kleuters hier erg geboeid door waren wanneer ik een prent aan het ophangen was. De fijne motoriek kwam hier dus zeer duidelijk aan bod! Als ik het nog eens een keer opnieuw zou doen, zou ik hen de versiering zelf laten maken, zodat de stoel echt door hen versierd is, maar ook werken met gekleurde plakband. Sommige kleuters vonden het moeilijk dat de plakband doorzichtig was denk ik, en vonden het moeilijk om hem te grijpen en wisten soms niet meteen waar ze het nu juist vast hadden geplakt.
Normaal wou ik hierna de activiteit doen om doosjes in elkaar te laten passen, maar de interesse voor de stoel was zo groot dat ik dit even aan de kant geschoven heb. We hebben de verkleedkleren erbij genomen en het scenario van het bezoek van de Sint even nagebootst. Enkele kleuters waren in de winkel al eens naar de Sint geweest en konden al vlot vertellen dat de Sint een handje
mag geven, op zijn schoot zitten,… Ze wouden allemaal wel eens een keertje. Zelfs de kleuter die eerst erg teruggetrokken was en bang had voor de Sint. Veel gelach en plezier. Enkel die kriebelige baard van de Sint vonden ze maar niets! Bah!
1622743_10203007178522186_77657925_n      1604768_10203007184682340_1303959239_n     1604389_10203007178082175_1256317610_n      1560460_10203007179482210_1803328123_n    1554468_10203007180042224_1756464149_n     1544341_10203007185002348_413372592_n     1622859_10203007185402358_909145000_nEen spannend moment waar ik hard naar heb uitgekeken tijdens al het voorbereiden: Het bezoek van de Sint en hoe zouden de kleuters reageren? Zouden ze bang hebben? Ik ben erg fier dat ik kan vertellen dat geen één van hen heeft moeten huilen! Dit maakte mijn dag goed! Ik was langs de kleuter gaan zitten waarvan we dachten dat hij bang zou hebben, zou was hij al wat meer in een veilige omgeving. Zijn ademhaling versnelde even wanneer hij de Sint zag, maar dit ging meteen over wanneer hij merkte dat de andere kleuters een gewoon gesprek met de Sint begonnen over het paard. Hij durfde wel niet alleen een koekje te gaan halen, wanneer ik met hem mee ging wel. Zijn handje was helemaal nat van het zweet, maar wanneer de Sint weg was, was het eerste wat hij zei: Ikke niet
geweend hé! Bang zijn, niet erg! Yes! Doel geslaagd!
We hebben wel een automat in de klas. Deze wordt uitgelegd wanneer de kleuters met de auto’s willen spelen. Zelf kunnen ze hier niet aan. Daarom wou ik een automat voorzien waarmee ze zelf aan de slag kunnen. De automat die we in de klas hebben is enorm druk met allerlei huizen, straten, auto’s, bomen,… en niet overzichtelijk vind ik voor de kleuters en gewoon een mat zoals de andere matten in de klas. Kijken jullie naar Rol &Rol? Een echte aanrader! Karolien maakt enorm gebruik van enorm veel creatieve materialen en eenvoudige technieken. Ik heb de automat wel niet in jeans maakt maar uit vilt. Dit neemt niet zoveel tijd in beslag. Want vilt rafelt niet uit en moetje dus ook niet stikken. Vooral de jongens waren er dol op! Er werd nu ook veel meer met de auto’s gespeeld omdat ze er zelf aan konden! Ik ben wel nog opzoek naar een oplossing om hem goed te laten liggen. Wanneer ze er mee speelden, gingen ze er wel een met hun knieën opzitten en bleef hij niet zo goed liggen. Misschien ook door met velcro op de gewone mat te pakken?
1544426_10203007182162277_1678384097_n
Woensdag heb ik Tik-Tak gedaan rond Sinterklaas en hebben we de turnzaal omgetoverd tot een pietenparcours. In de klas hadden mijn mentoren een schoorsteen staan, de kleuters wouden hier in kruipen maar deze was hier te klein voor. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een hele grote kartonnen doos van een waterton. Hiervan hebben we een schoorsteen geknutseld en zo konden ze dus tijdens de turnles, en erna nog in de klas, zelf ook echt door de schoorsteen springen!

Hé dat zijn wel heel erg grote puzzelstukken! We hebben gebouwd en gepuzzeld met dozen. Waar hoort de buik van de sint? En het hoofd van Zwarte Piet? De kleuters vonden het leuk omdat het zo grote dozen waren en vooral heel erg grappig om zwarte piet zijn hoofd op sinterklaas zijn lichaam te zetten!
1601291_10203007182802293_2004789124_n            1535419_10203007185602363_245059063_n
De kleuters wouden heel erg graag door het raam roepen: DANKUWEL SINTERKLAAS EN ZWARTE PIET!!!!!! Om hen te bedanken voor al het leuke speelgoed dat we gekregen hebben in de klas. Uit een kringgesprek volgde als snel dat we hen ook iets terug kunnen geven om te bedanken! Eén van de kleuters had het idee om cakejes te geven! Eentje voor zwarte piet, eentje voor de Sint en eentje om lekker zelf op te spullen! We zijn de bakkerij erg dankbaar want van die lieve bakker kregen we papieren zakjes om onze cakejes in te steken. Maar deze waren gewoon wit en wouden we net iets meer kleur geven! Om te werken aan de één-één relatie heb ik stempels gemaakt uit recyclageafval. Welke kleur stempel hoort bij welke verf? Na een tijdje konden ze dit zelfs zelfstandig doen. Vorige keer tijdens het stempelen, had ik gewoon verf op bordjes gedaan, hierdoor hing er zoveel verf op de stempel dat de vorm niet meer zichtbaar was. Dit keer had ik sponzen doekjes in de verf gestopt waardoor de stempels veel beter zichtbaar waren. Ik heb met foam gewerkt en deze op grote deksels geplakt van melkflessen. Dit is erg glad waardoor het schuift en de vorm soms toch niet meer zo zichtbaar was. Misschien kan ik volgende keer beter werken met groffer materiaal zoals een sponsje!
1609579_10203007181482260_135160149_n

Een leuk momentje was wanneer ik in de gang kwam, de tweeling stiekem de randjes van hun cakejes aan het afknabbelen waren. Ze fluisterden stiekem tegen elkaar dat ze die lekker zelf gingen op eten thuis en er niets van tegen mama en papa gingen zeggen. Deugnietjes! Mama moest erg hard lachen met dit verhaal en kon het haar levendig voorstellen. Achteraf kwam ze vertellen dat ze toch uit zichzelf beslist hadden de cakejes aan Sint en piet te geven. Maar ze hadden geluk, want de Sint had de cakejes laten liggen en er een briefje bij gelegd dat ze het verdiend hadden om de cakejes zelf op te eten omdat ze deze toch wouden geven aan hen! Wat lief!

Enkele kleuters waren erg hard bezig met de stokpaardjes die ik bij had. Ze gingen overal te paard naar toe. Ze waren dan ook erg teleurgesteld dat de Sint zijn paard niet bij had, wanneer hij op bezoek kwam in ons klasje. Ook het liedje van het paard vonden ze super leuk! Om het geluid echt eens na te bootsen heb ik hoefijzerklossen gemaakt. Deze waren erg in trek maar alleen was het nog een beetje moeilijk om de touwtjes vast te houden en te stappen. Misschien kan ik best voor de jongste kleuters in de toekomst werken met een band die ze kunnen dicht doen rond het voet, zoals een soort schoentje. Ze stonden wel te kijken van het geluid, wat zo ‘echt’ klonk.
9398_10203007312205528_900075160_n       1604624_10203007311885520_680058123_n
Tijd om namiddag het paard van de sint over het dak te laten lopen! Dit was de eerste keer dat we in de klas gingen werken rond wetenschap. We gingen aan de slag rond de druk van lucht! We bliezen allemaal pluimpjes in de lucht en ontdekten dat iets kon weg waaien als wij er lucht op bliezen! Zou een ballon dit ook kunnen? Tijd om dit eens uit te proberen! Met een pompje konden de kleuters er zelf voor zorgen dat er lucht in de ballon kwam. Dit deden we met het versje:
ballonnetje, ballonnetje ik blaas je op!
Ballonnetje,  ballonnetje je krijgt een dikke kop!
Ballonnetje,  ballonnetje… PANG!
En op pang lieten we de ballon los en ontdekten we dat hij door heel de klas vloog! Met veel geroep en gejuich konden we verder gaan naar de volgende stap! Het dak klaar maken! Dit deden we door een touwtje aan ons klimrek vast te knopen. Vele vriendjes wouden komen helpen!
1545830_10203007188682440_1697376579_n
En Kevin wou probeerde zelfs in zijn eentje om ook nog een dak naar de andere kant van de klas te maken.
1010797_10203007190962497_1422498300_n

Anderen gingen snel een schaartje halen om te knippen!
558279_10203007187162402_40203411_n         1535464_10203007187922421_1425285778_n
Om het koordje door het kleine gaatje van het rietje te krijgen moesten we ons goed concentreren want het is maar een klein gaatje hé!
1609873_10203007188162427_2022033531_n
Hierna nog vastknopen aan de deurklink en ons dak is klaar. Wat was dit spannend!
De volgende stap:  Slechtweervandaag maken van de ballon. We zochten de kleur voor het paard van de Sint tussen alle ballonnen. We bliezen de ballon op, maar mijn superheldjes moesten ze wel erg goed vasthouden, want ze wisten ondertussen wat de gevolgen waren. Lieten we het teutje los: dan vloog de ballon alle kanten heen!
We gingen aan het brainstormen – wat het een paard allemaal heeft. We namen er een stift bij en het paard kreeg twee oogjes en een mondje. Een mondje was niet zo blij was, werd snel bijgewerkt tot een grote lach! Cheeeeeeeesee! Ook mijn mentoren stonden versteld dat dit zo goed lukte. Ze hadden tot hiervoor nog nooit een gezichtje getekend maar dit lukte dus aardig goed!
1620415_10203007194882595_1482493017_n
Wauw! Korneel vond dat een staart niet
mocht ontbreken! We namen garen en wanneer ik vroeg waar we dit moesten plakken, wisten ze goed, als de ogen aan die kant staan moet het staartje van achter! Knap werk vriendjes!
1536541_10203007195482610_1934992533_n
Tijd om ons paard van de sint vast te plakken aan ons rietje. We gebruikten gele papieren plakband, deze was in tegenstelling tot de stoel te versieren, wel zichtbaar voor de kleuters!
1622602_10203007192242529_257739471_n
Met z’n allen telden we af en lieten we de ballon los! EEN… TWEE… DRIE… ZOEF!! Weg was ons paard naar de andere kant van de klas! Yes yes yes yes! Dit hebben we ettelijke keren herhaald want ze wouden allemaal het paard eens laten vertrekken. Wat een betrokkenheid!
625583_10203007192482535_1657009612_n        1601113_10203007192842544_1162003169_n
1560377_10203007193482560_585689646_n
Snel lopen om de volgende de tijd om het paardje te laten lopen:
62033_10203007203082800_148592358_n
Zou het ook lukken met twee paardjes op het dak? “Juf ons rietje is te klein!” Maar daar had juf Stephanie een oplossing voor! Want ze had ook super lange rietjes meegebracht! Nu moesten we het eerste paard wel wat langer vast houden want het tweede paardje moest nog opgeblazen worden. Spannend! EEN… TWEE… DRIE…ZOEF ZOEF!!!! Twee paardjes naar de andere kant van onze klas!
1545005_10203007209282955_251683018_n
Nooit gedacht dat wetenschap zo boeiend kon zijn voor 2,5 jarigen! Ik vond dit één van de mooiste momenten van mijn hele stage, omdat ze er zoveel plezier in hadden! Ook mijn mentor had op het einde van de dag in mijn stagemap geschreven dat ze mij wou bedanken voor de leuke dag en ze haar zelf geamuseerd had.

Hiep hoi! Vrijdag was het vrije dag en de Sint kwam thuis op bezoek!
Wanneer ze maandag aankwam aan ons klasje, kwamen eerst vele verhalen over wat ze allemaal hadden gekregen van de Sint.  Hierna ontdekten ze dat juf Stephanie iets gek in de gang had gezet! De mutsen en sjaals zaten in eerst allemaal in één gezamenlijke bak. Dit vond ik niet zo hygiënisch in verband met luizen, maar nam ook vaak heel veel tijd in de beslag om de juiste muts of sjaal te zoeken. En wanneer de kleuters zelf aan de slag gingen om hun muts en sjaal te gaan zoeken volgde al snel het resultaat van een hele gang vol mutsen en sjaals. Daarom bedacht ik het volgende: voor iedere kleuter een bakje voor zijn spulletjes in te stoppen. Ze begonnen meteen enthousiast te zoeken achter hun eigen symbooltje en stopten er meteen hun muts en sjaal in. Dit is echt een positieve verandering geweest want de kleuters wisten meteen waar hun sjaal, muts en handschoenen waren! Mijn mentoren wouden zelf het systeem ook gaan invoeren en vroegen of ze de mijne mochten lenen tot ze zelf het materiaal bij elkaar gevonden hadden. Het systeem zette ook de andere juffen aan het denken!
1235221_10203007293805068_744115460_n          1454923_10203007294205078_1883991551_n
Nog enkele tussendoortjes die aan bod kwamen:
Als zelfstandig spel had ik grote kartonnen dozen als schoorstenen ingepakt met ieder een ander motiefje. De pakjes hadden hetzelfde motiefje. Ik was enkele kleuters aan het helpen op het toilet maar enkele kleuters hadden dit al spontaan door en begonnen aan de één-één-relatie. Sommige kleuters waren zo blij bij het zien van de pakjes en begonnen ze meteen uit te pakken. Vanaf toen hadden ze door dat het foppakjes waren en gingen we ze terug inpakken zodat de zwarte pieten ze terug konden leveren bij de juiste schoorsteen! Het werd nog leuker wanneer ik hen aanspoorde om over de bankjes van de onthaalkring te lopen alsof ze echt op het dak liepen om naar de schoorsteen te gaan!
Hierna konden ze ook op papier, de pakjes bij het juiste huisje plakken!
1538689_10203013609562958_1342294372_n

Wanneer de Sint en pieten op bezoek waren gekomen, was in de klas van de 5 jarigen, Zwarte Piet zijn broek afgezakt! Met vele verhalen op de speelplaats als gevolg! Als tussendoortje konden ook wij zwarte piet en de sint terug hun kleren aan doen! Want zo in hun ondergoed, dat is ook maar een gek zicht!
1545220_10203013609322952_953555083_n

De schuddoosjes werden in het begin vooral gebruikt om mee te experimenteren, maar na een tijd hoorden ze al goed de verschillen. Ik dacht eerst dat het te moeilijk was, maar soms moet je ook gewoon iets wat tijd geven! Ze kwamen dan tussen door naar me toe om me te laten luisteren dat ze dezelfde hadden gevonden!
64149_10203007181842269_1536751503_n

Ook de stoomboot die ik met mijn klasje van vorig jaar had gemaakt viel in de smaak bij mijn kleine vriendjes nu!
76257_10203007186322381_910282267_n
Onze bord van de aanwezigheidskalender werd ook een beetje veranderd. Want de kleuters konden nu hun foto op kleven op een plekje in de stoomboot!
1545020_10203007185922371_420894286_n

We wuiven de stoomboot in onze klas uit, zodat hij terug naar Spanje kon gaan! Dag Sinterklaasje! Tot volgend jaar! En aan al mijn kleine engeltjes, bedankt voor de super toffe week! Ik kijk alvast uit naar de volgende!

2 thoughts on “In onze klas heeft het paard van Sinterklaas echt op het dak gelopen!

  1. Die hoefijzerklossen zijn echt super leuk. Een idee dat ik sowieso ga inpikken de volgende keer dat ik iets met thema sinterklaas moet doen!

Leave a Reply

