De verjaardag van kindje Jezus!

Sinterklaas zit lekker warm terug in Spanje, en bij ons is het stilletjes tijd geworden om  te oefenen voor de nieuwjaarsbrief! Ik kreeg de verantwoordelijkheid om hiervoor te zorgen van mijn mentoren. Ik had eerst het idee om te werken met een liedje en dit op te nemen en op een CD te zetten. Maar hun interesse in hun voetjes was nog steeds zo groot dat ik mijn mentoren heb gevraagd of ik hier niets rond mocht doen. En yes yes, ze vonden het een goed idee!

Voetje hier en voetje daar,
Zo stap ik in het nieuwe jaar.
Heel veel kusjes (smak smak smak)
Warm en lief,
van je kleine hartendief!
Gelukkig Nieuwjaar!

Dit heb ik aangebracht door hen stickertjes met gezichtjes op, op hun voetjes te plakken en rode lippen te maken. Ik heb geleerd dat je dit in het begin een beetje overdreven ritmisch mag opzeggen om het ritme zo goed tot hen te laten doordringen. Alle mogelijke momenten tussendoor hebben we het dan ook geoefend op de gekste manieren: heel boos, heel blij, heel hard roepen, fluisteren, heel bang, heel verdrietig, met onze voeten in de lucht, met gebaren, wanneer we snel op de grond gingen liggen, met onze ogen dicht, door met ons hoofd heel hard te schudden,… Op die manier werd het Nieuwjaarsgedichtje inoefenen echt een plezier! De kleuters vroeger er na een tijdje zelf achter. Ze wouden dan ook graag eens wanneer we naar huis gingen op het einde van de dag de show stelen door in het midden van de gang te gaan staan en het voor de anderen op te zeggen! Zo fier!
Er was een tijdje terug ook interesse voor het fototoestel van de klas. Daarmee wou ik het uiterlijk van de nieuwjaarsbrief hiermee inkleden. Ik heb mijn groot fototoestel met een grote lens mee naar stage genomen zodat ze een ‘fotoshoot’ van elkaar konden doen. In de kring poseerden we even als echte modellen, hierna deden we alsof we foto’s van alles trokken. Hierna waren we klaar voor het echte werk! Iedere kleuter zocht een vriendje uit. Op de onderkant van hun voetje mochten ze een rood stickertje kleven als neusje, wie dit graag wou en 2 oogjes en een mondje erop tekenen. De één mocht geposeerd gaan zitten terwijl de ander, konden experimenteren met het fototoestel. Ze waren fier op het resultaat. En ik zorgde uiteindelijk steeds voor een foto die van goede kwaliteit was voor de nieuwjaarsbrief. Ik ging hiervoor op mijn buik liggen zodat ik kon trekken vanuit kikkerperspectief. Enkele kleuters deden mij spontaan na. Het viel heel erg op hoe vlot sommigen hier mee waren en hoe moeilijk anderen het vonden. Toch waren ze beide geboeid door het foto’s trekken: de één om zo mooi mogelijke foto’s te maken, de ander om te ontdekken hoe je dit doet. Vooral door het gaatje kijken van de les vonden sommigen moeilijk. Want het is anders dan een klein fototoestel. Mijn mentor zette dan het kerstmutsje op hun teentjes. Als ik later mijn eigen klasje heb, zou ik op voorhand samen met hen een doek maken als achtergrond. Zo hebben ze dan hun eigen decor. Maar 2 weken stage zijn enorm kort en ik wil zoveel bereiken dat ik dit even heb laten vallen, omdat hiermee mijn doelstellingen niet gestimuleerd werden, maar ik wil het dus zeker meenemen naar de toekomst toe. Dit was het resultaat:
1606889_10203007297365157_17399069_n

Normaal zou de kerstboom maandag al zijn aangekomen, helaas was dit vrijdag pas het geval! Echt jammer! Want de kleuters keken er zo enorm hard naar uit. Ze mochten hem zelf versieren. Een moeke had allemaal dingen gehaakt om erin te hangen voor de kleuters. We maakten het nog wat gezelliger door mijn zeteltjes erbij te zetten en wat kussens. Zo ging de kerstboom niet verhoren in het hoekje, maar werd het echt een nieuwe hoek waar ze in konden spelen. Prachtig toch? Want nadat ik het kerstverhaal had vertelt met de handpoppen, hebben we de grote kerststal en handpoppen bij de kerstboom gezet.  Ik heb lang gezocht naar een grote kerststal die bij het formaat van de poppen paste.
1601230_10203007281124751_1143939440_n

De Maria handpop die ik in het begin van het schooljaar binnenbracht is een succes! Ze wordt iedere morgen gebruikt en de kleuters zijn er dan ook erg dierbaar mee. Ik wou eerst deze Maria ook gebruiken om in de kerststal te zetten, maar omdat ze er zo dierbaar mee waren, heb ik er gewoon nog eentje gemaakt, waarmee ze echt konden spelen! Ik ben ook lang opzoek geweest naar een geschikt kribbetje voor Jezus. Uiteindelijk heb ik vilt gestikt rond een Tupperware potje. Ideaal geschikt als kribbetje! Ik heb mij gebaseerd op het boekje: Kerstmis van Dick Bruna. De andere figuren uit het verhaal heb ik ingescand, uitvergroot, afgedrukt, geplastificeerd en op staandertjes geplakt. Zo waren de figuren erg herkenbaar voor hen. Ik had de koningen ook voorzien, maar mijn mentor raadde mij aan om deze weg te laten tot het feest daar was van de drie koningen. En eigenlijk is dit inderdaad veel beter zo!  Voordat ik de stal echt in de klas binnenbracht met alle poppen, heb ik het verhaal met de handpoppen gespeeld voor de klas. Ik stond er versteld van hoe sommige kleuters konden vertellen over Jezus! Hierna heb ik hem aangeboden als vrij spel. Vooral de os en de ezel vielen bij de paardenfans in de smaak, bij de meisjes Maria maar bij de meeste kindje Jezus. Ze waren er dan ook zo voorzichtig mee.
1622211_10203007225803368_542791531_n      1609610_10203007280724741_1888282512_n
1607061_10203007280204728_1154392272_n

Ik had een Adventkalender gemaakt. Dit was op papier een krans met allemaal kaarsjes die ze mochten opkleven. Maar om hun interesse van de voetjes hier ook in verder te brengen kwam ik op het idee, om allemaal sokken op onze waslijn te hangen. Tussenin kwamen de 4 kaarsen. Wanneer een zondag voorbij was, kleefden we een vlammetje boven aan de kaars. Iedere morgen zat er een verassing in de sok gestopt over wat we die dag gingen doen. Ze vonden dit erg leuk en vroegen er vaak achter tijdens het onthaal. Om te kijken hoe ver we waren, schoven we Jozef en Maria (prent op wasknijper van het verhaaltje van Dick Bruna) steeds verder. Wanneer ze bij de allergrootste kerstsok waren, is Jezus jarig en vieren we Kerstmis. Ik dacht eerst dat het veel tijd nodig zou hebben voor ze dit goed begrepen, maar het verbaasde me, want de volgende morgen zei Marie al meteen: En dan is Jezus jarig hé! Dit geeft zoveel voldoening als je merkt dat ze echt wel iets hebben aan je aanbod. Zou het geweest zijn omdat het aangebracht was met hun interesses van de voeten?
1621787_10203007281804768_782042524_n             10048_10203007287004898_703548382_n

We maakten ook samen de traditionele adventkrans door takjes in oasis te prikken. We ontdekken ook dat er verschillende soorten takjes waren: de spar, de den, kunstdennen,… De kaarsjes kregen allemaal een betekenis zodat ze een waarde hadden voor de kleuters en niet zo maar eender welk kaarsje was. Het eerste kaarsje is het kaarsje van houden van onszelf. Iedereen is mooi, ook jij! Het tweede kaarsje is het houden van mama, papa, broer en zus en heel je familie! Het derde kaarsje is houden van vriendjes en klasgenootjes en het laatste kaarsje is het goedmaken met wie je ruzie hebt gehad! De kleuters hebben deze zelf op de kaarsjes geplakt zodat ze meer betekenis kregen en ze niet gewoon in onze krans werden gezet. Tijdens het onthaal ’s ochtends waren er enkele kleuters die vaak herhaalden welk kaarsje aangedaan was. Ze kaarsjes hadden voor hun dus duidelijk wel een waarde!
1555561_10203007288244929_845047399_n              8569_10203007281524761_89543601_n

In de turnzaal hebben we een lange dozentunnel gemaakt en erdoor gekropen. We deden de lichten uit in de turnzaal en een hele hoop kerstlampjes geven lichtjes in de dozen. We verstopten ons ook in de dozen. En we maakten een auto van de dozen en vervoerden elkaar er in! Enorm tof om te doen!
Ze kwamen zelfs op het idee om juf Stephanie in een doos te stoppen en haar proberen te vervoeren! Dat was toch wat zwaarder dan gedacht! Maar met veel teamwerk lukte dit goed! Sterke vriendjes heb ik!

De andere turnles heb ik een blotenvoetenparcours gemaakt. Verschillende soorten matten, water, zand, vogelzaadjes, kussens, dennentakjes, hooi, stro, papiersnippers, sponzen, houtkrullen, pluisjes, veren,… Dit vond ik de meest leuke turnles omdat de kleuters hier echt van aan het genieten waren. Ik leidde de turnles in met ons versje:
Dit is voetje nummer één,
en dit is voetje nummer twee,
Hé wie stapt er mee?
Stapper de stap, stap, stap
Stapper de stap, stap, stap
We gingen opzoek lichaamsdelen waarvan we er nog twee hadden:
Dit is oogje nummer één,
en dit is oogje nummer twee,
Hé wie knippert er mee?
Knipper de knip, knip, knip
Knipper de knip, knip, knip

Zo deden we ook nog de oortjes, handjes, knieën, lippen, benen, armen,…
We maakten duidelijke afspraken dat ze mochten voelen ook met hun handjes, maar er niets uithalen. Ik had overal lakens gelegd over de vloer. Zo werden hun voetjes niet koud van op de grond te stappen. Dit ging heel erg goed! Enkel het houdschaafsel bleef aan hun voetjes hangen en was verspreid over heel de turnzaal. Maar als ik zie hoe blij en hoe hard ze konden genieten was dat uur opruimen tijdens de middag het wel waart! Ik had nu deze kans wel omdat ik de laatste was die turnen had. Wanneer er iemand anders na mij had moeten turnen had ik bepaalde dingen weggelaten zodat de turnzaal vlot opgeruimd kon worden en alles netjes achterbleef.
1621706_10203007309325456_586532062_n    1620959_10203007298845194_188950203_n    1620424_10203007308405433_148726999_n    1609815_10203007307325406_1545330633_n    1606928_10203007311125501_214672936_n   1557568_10203007310125476_840732387_n    1551720_10203007297965172_1559704774_n1517648_10203007299325206_353984047_n     1526597_10203007308125426_140154220_n    1509662_10203007298565187_752176675_n   72870_10203007307605413_341141094_n

Omdat het proefje rond wetenschap van de eerste week zo geslaagd was, wou ik graag opnieuw werken rond wetenschap. Ik heb een tafeltje geverfd met bordverf. Maar dit is niet zomaar een tafeltje, het is een tovertafel! Je kan er niet met elk soort krijtje op schrijven. Wat jammer! Ik stelde voor om samen opzoek te gaan. Enkele kleuters waren er van overtuigd dat er vast wel krijtjes in de turnzaal zouden liggen en spurtten er naar toe (dit was helemaal de bedoeling niet, maar ze hadden er zoveel plezier in, dat ik mee met hen op zoek ging!) In onze klas had ik wel doosjes klaargezet met toverpoeder (poeder van knutselgips met glitters). Ik stelde of we misschien hier niet zelf krijt van konden maken. Thuis had ik al op voorhand wc rolletjes in de lengte doorgeknipt. En deze smaller terug opgerold zodat het de juiste dikte van een krijtje had. De dikte van een wc-rolletje zelf vond ik een beetje te dik voor hun handjes om goed mee te kunnen krijten. De onderkant had ik dichtgeplakt zodat er niets meer uit kon. Die buisjes had ik stevig vast geplakt in kommetjes zodat ze stevig rechtstonden en er niet gemorst kond worden met het gips. Ze mochten de buisjes helemaal vullen met gips. Dit ging erg goed want dit deden ze wel eens vaker in de zandbak. Hierna kregen ze van mij een spuit met water en dit mochten ze in het buisje spuiten. Zo ontstond er een klein stofwolkje uit het buisje waardoor het echt magisch leek. Waauw! Om alles goed geroerd te krijgen gaf ik hen een satéprikkertje ( ik had de scherpe kant eraf geknipt om ongelukjes te voorkomen). Ze vonden het net pudding! Achteraf kozen ze nog een kleurtje verf om hun krijtje meer kleur te geven. Deze spoten we er ook in met een spuitje. Dat vonden ze het leukste om te doen. Hierna moesten we wachten tot ze gedroogd en hard waren. We ontdekten dat het gips warm werd, wanneer het hard aan het worden was. Dit duurde wat lang voor de kleuters, dus zou een verwarmingsbron mee naar school nemen in de toekomst waardoor ze rapper drogen. Het resultaat was hel heel leuk om te zien en ze waren ontzettend fier dat zij dit gemaakt hebben. Op de tafel tekenen lukte ook goed. Het viel me op dat ze vooral grote bewegingen maakten. In de toekomst zou ik ook de rolletjes aan de binnenkant beplakken met plankband. Zo blijft het natte karton niet zo hard aan de krijtjes hangen, want de stukjes waar plakband op zat was het ook veel beter gedroogd en hing geen nat karton!
(Foto’s van de activiteit zelf heeft mijn mentor getrokken, maar zoals ik al in vorig bericht vertelde, heeft zij deze aan de verantwoordelijke van de site gegeven en is het dus afwachten, jammer want ik kijk er naar uit om ze zelf eens te zien)
537982_10203007293205053_332893353_n

Ik wou de poppenhoek omtoveren tot een kerststal, maar deze ligt op de bovenverdieping en  de vloer is volledig tapijt. En omdat ik vind dat stro en hooi niet mag ontbreken, heb ik voorlopig in de bewegingsklas een hoekje vrij gemaakt voor de kerststal. Ik heb een grote doos van een fiets beschilderd. Samen met de kleuters heb ik het rieten dak erop gemaakt. Dit ging goed! Ik had gaatjes gemaakt in de doos en met stripbandjes konden we het riet mooi aantrekken. Ze vonden het super gezellig om er met z’n allen in te gaan zitten.  Ze kropen dicht bij elkaar en genoten duidelijk van die verbondenheid! Ik vond het geweldig als ze echt met stro in de kerststal mochten gaan zitten, dus vroeg ik de toestemming aan mijn mentor. Zij vond het ook een goed idee! Ik wou eerst dit onder de speeltijd zelf doen, maar als ik er nog maar aan dacht hoeveel plezier zij hieraan konden beleven was mijn keuze snel gemaakt! Samen dus! Gelukkig heb ik voor die weg gekozen want zoveel gelach dat er uit volgde was gewoon geweldig! Ik had thuis op voorhand het stro wel al goed uitgeschud zodat het meeste stof en kleine friemeltjes eruit waren.  Het poppenbedje vanuit de poppenhoek was ideaal als kribbetje!
1535757_10203007216403133_1177231343_n     1517697_10203007210722991_1643932187_n    1535422_10203007220883245_364754482_n1010611_10203007221723266_1356935659_n                                                 1530542_10203007292885045_1351724643_n

Ik heb ook verkleedkleren voor hen gemaakt met hulp van mijn meter (waarvoor dank!). Ik heb dit gebaseerd op de kleding en stofjes die ik gebruikt had bij de handpoppen. Zo waren de kleren erg herkenbaar voor hen als de kleren van Maria en Jozef. Maar omdat ik wou dat de kleren konden dienen voor de jongste kleuters en in de toekomst misschien ook voor de oudere, ben ik tijdens de speeltijd rond gegaan met mijn lintmeter om een gemiddelde lengte en omtrek te gaan zoeken. Dit was al een activiteit op zich, want ineens stonden er rijen kleuters op de speelplaats die wouden weten hoe groot ze zijn. Ze gingen dit dan snel aan hun vriendjes vertellen en die wouden dan weer weten of ze groter of kleiner waren. De juiste maten, die had ik ondertussen dus al!
Ik heb de kleren ook zo proberen te maken zodat de kleuters ze zelf kunnen aandoen. Zoals een verfshortje met een klevertje achteraan in de nek. Voor het engeltje heb ik een wit hemd genomen en achteraan gouden vleugeltjes vastgeplakt. Voor de herders had ik gewoon bruine kleedjes en een wandelstok (als stok voor de schapen te hoeden) maar hiervan heb ik helaas geen foto’s. Leuk hoe de eerste kleine rollespelletjes stilletjes ontstonden!
1012947_10203007222123276_1278842177_n    1528517_10203007222323281_999508192_n     1555493_10203007222643289_1877881310_n

We hebben ook gewerkt rond techniek! In onze poppenhoek hadden we een wasmand, een waslijn, wasknijpers,… maar helaas geen wasmachine! Dankzij de sterke hand van mijn papa hebben we een oud droogtrommeltje kunnen afbreken. Het ijzeren tonnetje konden we in de andere richting gebruiken voor ons wasmachine. Een gaatje aan de achterkant in ons kastje en een schroefje erdoor, draaien en ons tonnetje hangt vast! Ook door enkele dopjes van drinkflesjes een gaatje boren, draaien aan het schroefje en die hingen ook al vast. Achteraan draaiden we een hendeltje op de schroef. Als we hieraan draaien, draait het tonnetje van ons wasmachine echt rond!De kleuters vonden het geweldig! We stopten er al snel enkele spulletjes was in en keken hoe ze rond draaien als een kleuter achteraan aan de hendel draaide. (hiervan heb ik geen foto’s, hopelijk binnenkort dus snel wel)
Maar na een tijdje begonnen de kleuters spontaan met het materiaal uit de werkbank de klussen aan het wasmachine. Leuk hoe ze dit probeerden na te spelen!
Om het wasmachine te versieren hebben we gebruikt gemaakt door kledingstukken van papier in een sladroger te stoppen en rond te draaien met verf zoals ons wasmachine.  (foto’s volgen nog) Een geslaagde activiteit waarvan ik het wasmachine in de toekomst zeker nog opnieuw kan gebruiken en terug uit elkaar halen en met hen terug in elkaar steken.
1601319_10203007225003348_377467535_n   1601007_10203007217643164_625841832_n   1506639_10203007218403183_1640028048_n        1011245_10203007225523361_2003865990_n     11489_10203007225363357_404310196_n     1545812_10203007287204903_1810739088_n     1544973_10203007287484910_1502275008_n      1512808_10203007287684915_347464967_n     1497582_10203007287964922_2088477824_n

In het godsdiensthoekje had ik vilten hartjes gemaakt. Deze kregen ze ter bevestiging, niet als beloning wanneer ik het appereciërde als ze elkaar hielpen, zorg droegen,… Eén van doelstellingen was cadeautjes geven en krijgen. Ik had van enkele kleuters afscheidscadeautjes gekregen en wou hun ook graag iets terug geven. Daarom had ik op krimpi-dimpi- papier hartjes getekend en afgebakken en hiervan sleutelhangers gemaakt. Zo hadden ze een hartje wat niet snel kwijt ging en ze voor altijd toch in mijn hartje zullen zitten! Ik ga jullie missen engeltjes!

Lieve groetjes
juf Stephanie

Advertisements

3 thoughts on “De verjaardag van kindje Jezus!

  1. Lieve Stephanie,
    Je bent echt super goed bezig, je blog is fantastisch!
    Ik vind je blogberichten fijn om te lezen en ik ben er zeker van dat veel mensen inspiratie gaan zoeken in je blog!
    Ik blijf zeker je blog volgen.

    Groetjes Francesca

  2. Stephanie,
    Ik vind het echt fantastisch wat je allemaal gedaan hebt!
    ik vind het zelf ook fijn om je blog te lezen.
    Op de manier hoe je alles vertelt en hoe ik alles zie, zie je duidelijk dat de kleuters het niet alleen geweldig vinden maar ook jij zelf. ik vind het echt super!
    Lieve stephanie jij wordt een super juffrouw waar iedere kleuter naar op kijkt! 🙂

    Groetjes
    Leen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: