Mmhhh lekkere frietjes!

Dag allemaal,

Helaas was het dit keer maar één dagje stage. Dit vind ik erg jammer want ik bouw graag verder op dingen die er de eerste dag gebeurt zijn. Maar het was de voorleesweek dus zijn we aan de slag gegaan met heel wat boekjes!

‘s Morgens stond er tijdens het onthaal een vreemd koffertje er onze kring. We hebben er allemaal eens mee geschud en luisterden of we iets hoorden.
1450912_10202570246079148_670271347_n
Ineens verschrokken we hard, want achter ons moest Jules heel hard niezen! Arme Jules! Hij ging opzoek naar een grote zakdoek! Maar de papieren zakdoekjes van in ons klasje vond hij te klein. Gelukkig kwamen al snel enkele vriendjes helpen om het geheimzinnige koffertje open te maken. Reuze grote zakdoeken zaten erin! Wat gek! Het waren zakdoeken met alle kentekentjes op van al onze vriendjes!
Wanneer we de aanwezigheden gingen opnemen mochten ze allemaal eens heel erg hard niezen in de zakdoek door heel hard:
Hhhhhhhhhhhhaaaaaaa-haaaaaaaaa-tchouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! te roepen. Ik stond er van versteld dat ze allemaal zo expressief meededen! Echt tof! Ook de zakdoeken vielen erg hard in de smaak. Ze waren er fier op, dat hun kenteken erop stond. Deze heb ik er gewoon opgetekend met textielstiften. Ik heb deze goed heet gestreken zodat de tekening er goed blijft opstaan wanneer ze gewassen worden. Omdat de zakdoeken zo in trek waren hebben we er nog elke korte bewegingsspelletjes mee gespeeld. Ik vind dit wel een leuk idee om mee te nemen naar de turnles en te gaan werken rond doeken! Hierna kunnen we er misschien een tof tafellakentje van maken voor in ons neushoekje!
1483345_10202570246399156_811070198_n

Omdat de kleurenmonstertjes zo in trek vielen ben ik verder opzoek gegaan hoe we dit konden verder zetten. Een groot, groen SNOTTEBELLEMONSTER! Ik vroeg of ze de kleurenmonstertjes nog herkenden. En dit verbaasde mij heel erg; ze wisten zelfs nog welke kleuren er allemaal van waren! Wauw! Dit gaf mij toch even het gevoel dat de kleurenmonstertjes echt wel een geslaagde activiteiten waren!
Wanneer ik het monstertje boven haalde, riepen ze meteen dat dit het groene kleurenmonstertje was. Maar al snel moest ik hen op de hoogte brengen, dat dit wel een heel erg gek mondje is! De andere monstertjes waren verzot op kleuren, maar bah! dat lustte hij niet! Hij was helemaal gek van snottebellen! De kleuters konden zelf de link leggen met de papierenzakdoekjes. Tof!
Opvallend leuk om te zien hoeveel neusjes er ineens zelf gesnoten er moesten worden! In nog geen twee minuten zat ons snottenbellemonstertje zijn buikje al helemaal vol met zakdoekjes.
Mijn doel is hiermee bereikt. Ik wou dat ze leerden om zelf een zakdoekje te nemen wanneer ze een vuil neusje hadden, want eerst wachtten ze meestal af tot de juf dit voor hen doet. Dit geeft zo een leuk gevoel!
Ik wil wel nog graag tegen volgende stage de binnenkant van de doos beplakken met zelfklevende folie. Zo kan de doos vanbinnen altijd gemakkelijk ontsmet worden.
1457676_10202570248879218_1611261898_n
Boven ons neushoekje hangt een hele grote tekening op stevig karton van Jules met een zakdoek eraan geniet. Deze heb ik getekend en geschilderd omdat de kleuters hieraan herkennen waar overal zakdoekendoosjes staan. Overal waar er zo een tekening in de het klein hangt met een zakdoekje eraan, staat een zakdoekendoosje. Zo kunnen ze al weer meer een beetje zelfstandiger aan de slag!
1463760_10202570249799241_2064133566_n

We hebben verhaaltjes gelezen in onze leeshoek. Normaal is het de afspraak de kleuters hun boekje op de bank moeten leggen maar om het net iets gezelliger te maken had ik 5 grote vuilzakken vol met kussens mee naar het klasje genomen. Eerst hebben we wat met de kussens geëxperimenteerd. Al snel volgden kussengevechten. Ik vond het mooi om te zien hoe voorzichtig ze met elkaar waren en zich er bewust van waren dat ze elkaar niet echt pijn mochten doen. Hierna heb ik het verhaaltje van ‘Karel gaat naar de bib’ vertelt. Omdat ze niet zo betrokken waren en nog te druk met de kussens bezig waren heb ik besloten om het verhaaltje later op de dag verder af te lezen en nog even verder te gaan met te experimenteren met de kussens. Torens bouwen, erop springen, ze gooien, kussengevechtjes, er iemand helemaal onder verstoppen. Ik heb hier echt van noten. Ik moest van hen mijn ogen dicht doen en zij gingen iets voor mij maken. Schattig hoe ze hun handjes voor mijn ogen kwamen houden dat ik niet mocht piepen! Jammer genoeg heb ik geen foto’s van dit leuke moment. Na de speeltijd hebben we dan zelf een echt bezoekje aan de bib gebracht. Wat een leuke uitstap!

Omdat ik graag wil ingaan op hun interesses ben ik vorige stageperiode, gaan meespelen in de poppenkamer. Ze wouden allerlei verschillende dingen voor me klaarmaken om te eten. Wat me meteen opviel: er is enkel pizza. Ze zijn wel heel erg creatief, want de ene keer is de pizza een pannenkoek, de andere keer spaghetti,… Noem maar op! Maar ze wouden vooral frietjes gaan maken! Daarom ben ik thuis opzoek gegaan naar materiaal wat frietjes kunnen zijn. Ik heb toen sponsen in lange reepjes gesneden. Tataaaa! Frietjes! Maar hoe kunnen ze dan de frietjes gaan bakken? Mhh dus gaan we aan de slag om een frietketel te maken. Na lang zoeken heb ik ergens een echt mandje uit de frietketel kunnen vinden. We hebben stap voor stap frietjes gebakken alsof het echte waren.
Ook van het vuurtje hebben ze nu meer besef gekregen. Vaak zette ze de pan in het midden tussen de 4 kookplaatjes in en draaiden ze aan alle knoppen om het vuur aan te krijgen! Door samen met hen in het spel te treden weten ze nu dat ze aan de gele knop moeten draaien voor het gele kookplaatje aan de slag te krijgen. En dus ook zo bij de andere kleuren.
Bij frietjes hoort natuurlijk ook iets lekkers van vlees. Daarom hebben we ook uit sponzen worstjes gemaakt! Mhhhhh!
Het viel me ook op dat ze heel de tafel vol tasten met zoveel mogelijk service en bestek. We hebben stap voor stap samen een tafel gedekt en konden dan eindelijk heerlijk gaan smullen van onze frietjes!
Omdat ik het leuk zou vinden als ze het zelfstandig nog verder kunnen zetten van de tafel te dekken wil ik graag tegen de volgende stageperiode placemats maken met hierop een mes, een vork, een lepel, een bord en een glas getekend staan. Zo kunnen ze aan de één-één-relatie gaan werken! Een leuke beloning voor mezelf om te zien als je inspeelt op hun eigen interesses!
62481_10202570250959270_1363507141_n 1441331_10202570250639262_253312131_n 1452590_10202570256559410_304183939_n 1456555_10202570251359280_47639748_n

Omdat het de voorleesweek was heb ik een vertelkoffertje gemaakt. Ik heb gewerkt rond ‘Het nachtlampje van Jules’. Ik weet dat ze er zo gek van zijn om voor Jules te kunnen zorgen. Daarom wou ik kiezen voor een verhaal waarmee ze Jules mee naar huis kunnen nemen. Ik heb lang zitten zoeken naar een tweedehands Jules. Verder zaten er nog in de koffer: stokpopjes van Jules zijn hele gezin. Een schriftje waarin een tekstje geschreven kan worden door de ouders hoe het logeren is geweest. Maar ook eventueel foto’s en tekeningen van de kleuters zelf. Verder zit er natuurlijk ook nog een nachtlampje in.  De pyjama van Jules en zijn knuffeltje. Het verhaal op grote prenten. Zoekplaatjes ervan om spelletjes te spelen. Kleurplaten en het toiletzakje van Jules. Hierin zit zijn kam, een washandje, zuiver ondergoed, een tandenborstel,… Sterretjes die licht geven in  het donker. Zo werken we aan taalvaardigheid, ouderparticipatie en zo verhogen we het lees- en voorleerplezier. Kortom Jules is er helemaal klaar voor om bij de kleine spruitjes te gaan logeren! Helaas heb ik geen foto’s ervan getrokken want de koffer is meteen met kindjes mee naar huis gegaan. Ik ga woensdag op bezoek en ga de plastic box omruilen met een klein handbagagekoffertje. Want vele ouders zijn op ons schooltje met de fiets. Zo kunnen ze de koffer makkelijker mee naar huis nemen! Dus heb ik woensdag wel even de tijd om er foto’s van te trekken. Ik ben nu al nieuwsgierig om alle avontuurtjes te lezen tijdens het logeren!

Ik kijk al uit naar de volgende keer!

Lieve groetjes
Stephanie

3 thoughts on “Mmhhh lekkere frietjes!

  1. Hoi Silke!

    Dankjewel voor je toffe reactie!
    De vuilbak ik gewoon een schoendoos van laarzen. Hier heb ik het glanzende laagje vanaf getrokken zodat ik heb gemakkelijk met plakkaatverf kon schilderen. Ik heb er dan gewoon een rond gaatje in gesneden zoals Holle Bolle Gijs dat geeft. Bij de kleurenmonstertjes had ik gewerkt met reepjes stof als tanden, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Want dat vind ik niet zo hygiënisch dan. Het neusje is gewoon een poponnetje met alleslijm erop gekleefd en de oogjes zijn zo van die rubberen velletjes, je kent ze wel van in de action en daarop met alcoholstift, twee oogjes getekend. Maar zoals ik al schreef, wou ik er dus graag nog vanbinnen zelfklevende folie opplakken voor de hygiëne

    Lieve groetjes,
    Stephanie

Leave a Reply

