Laat de blaadjes maar vallen want het is herfst!

Deze week hebben mijn engeltjes gewerkt rond het thema herfst. Ik ben voor donderdag en vrijdag opzoek gegaan naar een leuk aanbod en activiteiten binnen dit thema.

Tijdens het onthaal wordt er ‘s morgens altijd een gebedje gebeden. Hiervoor worden alle lichten uitgedaan, de gordijn1388721_10202265212973511_1188292848_nen toe. En een bloemetje en een kaarsje en uiteraard moeder Maria in het midden van de kring geplaatst. Maar het beeld van in de klas is een stuk gevallen. Mijn stagementor heeft dit geplakt. Maar iedere morgen tijdens het onthaal zijn de kleuters even verdrietig dat Maria ‘pijn’ heeft omdat er plakband rond haar voeten zit. Daarom ben ik aan de slag gegaan om ,met de patroontjes die we van onze docent Godsdienst hebben gekregen, een nieuwe Maria te naaien. Eentje die niet kan stuk vallen en waarmee de kinderen zelf kunnen spelen zodat ze beter kennis maken met wie Maria is. Dit is dus het eindresultaat ervan.
Uiteindelijk hebben we samen met de kleuters een godsdiensthoekje gemaakt. Op het tafellakentje staan al hun handjes gedrukt. uiteraard hebben we wat plaats overgelaten voor de kindjes die bijkomen na de herfstvakantie.
De kleuters hebben foto’s meegebracht van belangrijke momenten en mensen van wie ze houden. Deze komen in onze zelfgemaakte levensboom te hangen zodat de kleuters altijd kunnen terugblikken naar het mooie schooljaar.

In het herfsthoekje hebben we blaadjes geregen tot een lange slinger en hiermee te muren versierd.
Ook de onthaalhoek heeft een tintje in de herfst gekregen. Omdat de kleuters altijd erg moeilijk op dezelfde plaats kunnen blijven zitten, heb ik paddenstoeltjes gemaakt om op de bankjes te plakken. Zo kunnen ze op een paddenstoeltje gaan zitten. Dit was een succes. Want de kleuters wouden niet meer van plaats veranderen omdat ze op hun paddenstoeltje wouden blijven zitten. Mijn stagementor had gevraagd of ze nog even in de klas mochten blijven zolang het thema herfst bezig was omdat het een leuke oplossing was.1396561_10202265212893509_417471248_n

Ook zijn we opnieuw aan de slag gegaan met de knikkerbaan. Dit keer heb ik gewerkt met dikke posterbuizen. Hierop konden de kleuters zelfs gaan staan zonder dat ze plooiden. Zo kunnen ze plezier blijven hebben van de knikkerbaan zonder dat h1385363_10202265218613652_1244856569_nij stuk gaat! We hebben hem nog wat extra vast gemaakt door in de buizen gaatjes te maken en te trekken aan de stripbandjes. Ik heb vanboven aan de knikkerbaan nu een gootje voorzien waarin de ze knikkers kunnen leggen. Hierdoor wisten de kleuters als veel sneller waar ze moesten beginnen. Maar we hebben ook nog wat gewerkt rond de begrippen: boven en onder!
Uiteindelijk hebben we onderaan nog een bekertje bevestigd zodat de knikkers opgevangen werden. Dit was een goede oplossing. Want de knikkers rolde niet meer naar de andere kant van de klas en de kleuters genoten ervan om zoveel knikkers erover te laten rollen tot het bekertje vol zat en om het dan weer leeg te maken.
De kleuters konden uiteindelijk zo vlot werken met de knikkerbaan dat we over konden gaan om eens proberen te rollen met noten, kastanjes en eikels. Vooral de eikels vielen in de smaak! Ik heb de knikkerbaan nu in het klasje gelaten omdat ze er duidelijk nog niet mee uitgespeeld waren en nog wouden experimenteren.
Normaal wisselen mijn kleuters graag af van de activiteiten, maar nu de knikkerbaan zo stevig was, was er steeds wel iemand met de knikkerbaan aan het spelen. En het allerleukste was om te zien dat ze elkaar hielpen en ze netjes hun beurt afwachtten, zelfs zonder toezicht van de leidster! Het was iedere keer een groot feestje wanneer de eikels onderaan in het bekertje vielen. De kleuters juichte en sprongen hierbij iedereen keer in de lucht. Ik heb er echt van genoten om hen zo betrokken te zien! Yeeeeeey!

Vrijdag zijn we op spinnentocht geweest! Ook hierin zijn we beeldend bezig geweest want in ons rugzakje hadden we zwarte bladeren, bloem en haarlak meegenomen. Wanneer we een spinnenweb tegenkwamen, waar uiteraard geen spinnetje meer in woonde, mochten de kleuters er bloem op blazen. Zo werd het web duidelijk zichtbaar. Hiernaar hielden we er een zwart blad onder en spoten er met wat haarlak over. Zo konden we deze afdrukken in de klas bij in ons herfsthoekje hangen. De kleuters waren er erg fier op!

994926_10202265218893659_213762772_n

Ik heb hen ook nog een versje aangeleerd.
Er was eens een spinnetje,
hij zocht een vriendinnetje.
Ze kropen naar hier, ze kropen naar daar.
Ze kropen weer weg.
En ik weet niet naar waar!

Hiervoor had ik aan zwarte handschoenen, enkele vingers bij aangenaaid zodat de spin echt 8 poten had. Bij het vriendinnetje had ik ook nog een strikje op het hoofd genaaid zodat ze duidelijk het verschil zagen.

1381525_10202265217013612_986145523_n         1381725_10202265216733605_633502884_n

Om hen ook mee te laten doen, had ik stickertjes gemaakt met een mannetjesspin en een vrouwtjesspin op. Deze konden ze op hun handje plakken en mee het versje uitbeelden met de gebaren. Ook onze klaspop deed mee!

1376927_10202266047674378_1000160939_n

Het waren weer enorm twee toffe dagen en ik kijk al weer uit naar de volgende!

12 thoughts on “Laat de blaadjes maar vallen want het is herfst!

  1. Wauw Stephanie,
    je hebt me omver geblazen met al je leuke activiteiten!
    Stuk voor stuk zie ik dat je er echt super veel tijd in steekt maar ook dat je dit met passie doet en met liefde voor je kleuters!
    Echt geweldig!
    Mooie dingen die je hierop zet ik zelf wilde ook graag aan godsdienst werken maar heb de moed nog niet gevonden!
    Super dat je dit aan durft! Ik zelf heb ook al het versje er was eens een spinnetje gebruikt. Ik heb niet gewerkt met een handpop maar met kleine en grote nep spinnetjes. Ik had een nepspinnetje aan een nylondraad gehangen en er mee rond gewandeld dat was ook een heel groot succes maar als je handpoppen zie dan ben ik toch wel jaloers! Echt super! En bij jouw is de afdruk wel gelukt bij mij lukt het maar steeds niet maar ik had er geen bloem opgedaan op voorhand! Misschien moet ik dat volgende keer zoals jij hier beschrijft eens proberen!

    Bij de knikkerbaan beschrijf je het probleem dat de knikkers op het einde van de baan naar alle kanten rolde. Wanneer je dit merkte heb je direct een oplossing bedacht,
    onderaan nog een bekertje bevestigen zodat de knikkers opgevangen werden. Dit getuigd dat je echt met de zaak bezig bent en niet bang bent om iets uit te proberen!

    Je bent super goed bezig Stephanie!
    Nog heel veel plezier met je kleuters!
    Groetjes
    Karolien

    • Wauw Karolien!
      Hoe leuk is deze reactie wel niet om te lezen! Het heeft me ergens wel geraakt en geeft me een goed gevoel!
      Het is inderdaad hard werken, maar als je de gezichtjes in de klas ziet als ze zo aan genieten van een activiteit, smelt mijn hart. Maar dit is zeker wel herkenbaar voor jou denk ik, want als ik al jou verhalen lees! 😉

      Ja het godsdiensthoekje lukte niet meteen van het begin omdat het laken waarop we onze handjes gedrukt hadden namiddag nog niet droog was. Daarom had ik het volledige hoekje samen met hun pas vrijdag ingericht. Donderdag hebben ze toen kunnen experimenteren met alle spulletjes.
      Er was wel iets grappigs gebeurt. Ik had in mijn rituelendoos ook een egeltje zitten. Dit als symbool voor wanneer ze boos waren. Ze waren zo happig op het egeltje dat ze ineens allemaal boos wouden zijn! Hahaha! Dit was heel leuk om te zien. Omdat het gelukkig het thema herfst was hebben we het dan maar verder geïntroduceerd als diertje uit het bos en nu heeft het egeltje dus een positieve wending gekregen. Sommige kleutertjes gaan er zelfs zo voorzichtig mee om alsof ze een echt egeltje zouden vast hebben.

      Oh dat is ook een super goed idee! Zo heeft het vast net geleken of de spinnetjes echt rond kropen, niet?
      Ja ik heb er bewust 8 vingers aangenaaid zodat de spinnetjes zo dicht mogelijk bij het ‘echte’ aanleunde. Bij de jongste zal dit niet zo zeer het hoofdpunt zijn dat een spin 8 poten moet hebben. Bij mij waren ze vooral bezig met het kriebelen en het bewegen enzo. Maar naar oudere kleuters toe vind ik het toch wel belangrijk dat de spin niet gewoon 5 poten heeft, maar wel degelijk 8!

      Ja bloem is wel echt nodig voor het spinnenweb goed en duidelijk op het blad te krijgen. We hebben het ook enkele keren zonder geprobeerd maar hierbij zagen we het effect niet. De kleuters waren super fier dat ze deze mee naar de klas konden nemen. Dit is iets wat ik zeker in de toekomst nog wil gaan doen!

      Het hele concept van de eerste knikkerbaan vond ik niet zo geslaagd. Maar de kleuters zijn wel goed aan de slag kunnen gaan met ermee te bouwen dus langs de ene kant vind ik het wel super tof dat ze zo vrij hebben kunnen experimenteren en de tweede knikkerbaan als gradatie! Hij is nu echt stevig en bruikbaar in het dagelijkse klasleven!

      Dankjewel voor de toffe reactie Karolien!
      Ik kijk al uit naar je volgende activiteit!

      Lieve groetjes
      Stephanie

  2. Het Stephanie

    Je doet heel leuke activiteiten!
    Mijn oog viel in het bijzonder op je leuke paddenstoelzitjes.
    Ik herken het probleem in mijn klasje, de kleuters kunnen ook niet blijven zitten op hun plaats.
    De juf heeft al eens geprobeerd om vaste plaatsen te geven maar dit lukte echter ook niet.
    Het is een super leuke manier om hen te motiveren om op hun plaats te blijven zitten. Zonder hen hier
    mondeling voor te verplichten.
    Je orgineel idee heeft mij zeker geïnspireerd!

    Doe zo door en je zal je weg naar je droomjob op een leuke en mooie manier kunnen afleggen!
    Groetjes
    Anke

    • Dag Anke,

      Bedankt voor je leuke reactie!

      Ik vind het erg leuk om te horen dat ik je heb kunnen inspireren. Bij mij was het alvast een succes. De kleuters wouden zelfs absoluut dat Jules ook een paddenstoeltje kreeg! Ik ben zeer benieuwd of de aanpak bij jou ook gaat werken!

      Lieve groetjes
      Stephanie

  3. Hey Stephanie!
    Amai, zo leuke activiteiten heb je verzonnen!!
    Fijn dat ik het nog eens lees van dat spinnenweb, want ik heb dat thuis eens geprobeerd maar ik was de bloem vergeten, vandaar dat het dus niet lukte 😀
    Je hebt echt zo’n leuke ideetjes, je doet het super goed! TOP juf 😉 xxx

  4. Tof dat je die spinnenwebben op papier gekregen hebt!
    Wij hadden in de klas tijdens het thema herfst een levend hoekje, waar er spinnen in potjes zaten.
    Dat vonden de kls ook heel leuk.
    Dat spinnenweb zal hun ook wel geboeid hebben!
    Je knikkerbaan ziet er heel degelijk uit! Mooi!
    Het idee van de paddenstoeltjes is tof! Een goed idee om het ‘blijven zitten’ voor hun makkelijker en interessanter te maken !!

    😉

    • Dag Brenda,

      Ja de eerste knikkerbaan was niet zo een succes en was na een half uurtje al ‘versleten’ om er goed met de knikkers door te kunnen rollen. Daarom ben ik echt opzoek gegaan naar degelijke materialen die stevig en duurzaam zijn. Dus voortaan moet ik misschien eerst goed nadenken voor ik aan het handelen ga. Maar gelukkig heb ik er wel heel veel uit geleerd.

      Lieve groetjes
      Stephanie

  5. Hey Stephanie!
    Super leuke activiteiten! De knikkerbaan is precies wel heel goed gelukt, dat neem ik mee.
    Leuk hoe je dat hebt uitgewerkt en goed dat ze zo stevig was, zo hebben de kleuters er nog meer plezier aan.
    De prenten op de banken vind ik ook heel leuk. Hier had ik ook al aan gedacht, dus misschien ga ik het ook wel eens proberen aangezien het zo een groot succes was!
    Supergoed bezig, lieve juf Stephanie!

    • Dankjewel lieve juf Jolien.

      Ja de nieuwe knikkerbaan is echt wel een succes. Mijn juf had nog een mailtje gestuurd dat een bepaald kleutertje er opvallend lang mee bezig kon zijn. Terwijl hij anders gemakkelijk van hoek tot hoek vlindert. Dit geeft dat zo een grote voldoening!

      Lieve groetjes
      Stephanie

Leave a Reply

