Blauwe donderdag

Op donderdag 10 oktober was het blauwe donderdag in ons klasje. Mijn stagementor en ik hadden heel ons klasje vol gehangen met blauwe slingers. Het thema van de week was dan ook kleuren. De dagen voordien hadden ze al gewerkt rond geel en rood.

Het was de bedoeling dat de kleuters met blauwe kledij naar school kwamen. Erg leuk om te zien dat alle kindjes in het blauw gekleed waren. En uiteraard was ook ik, in blauwe kledij naar het stageklasje gegaan. Al snel herkenden enkele dat er veel verschillende kleuren blauw waren. Op het einde van de dag konden ze dan ook al goed zeggen of iets donker of lichtblauw was. Dat we er allemaal een beetje hetzelfde uitzagen, zorgde voor heel wat verbondenheid.

Tijdens het onthaal hadden we even onze blauwe bril opgezet en gingen we opzoek naar allerlei blauwe spulletjes in onze klas. We ontdekte dat er enorm veel blauwe dingen in onze klas te vinden zijn. Wanneer ze deze gevonden hadden mochten ze deze op de blauwe mat gaan leggen. Uiteindelijk kregen we op het laatste net een kunstwerkje van allerlei blauwe spulletjes. Echt knap van hen!
We hadden er een soort spelletje van gemaakt. Ik had mijn neus blauw geverfd. Wanneer ze iets blauws gevonden hadden, mocht de eerste kleuter zijn neus tegen de mijne komen drukken. En zo gaven we de blauwe verf steeds door aan elkaar door te neuzen. Ze vonden het erg grappig. Zeker wanneer het nog niet zo goed lukte en de blauwe verf andere plaatsten van het gezichtje blauw kleurden! Dit was één van de eerste keren dat ze met verf op hun eigen lichaam hebben gewerkt. (buiten de handen dan)

Hierna heb ik de kleurenmonstertjes aangebracht. Dit zijn 3 schoendozen die ik heb omgetoverd tot 3 monstertjes. De monstertjes hadden reuze honger en waren verzot op gekleurde spulletjes! Het gele monstertje lustte enkel gele dingen. 1395869_10202265299695679_1549441389_nHet blauwe, blauwe spulletjes en het rode uiteraard rode spulletjes.
Ik had allerlei spulletjes in deze kleuren verstopt in de klas. Al was het niet mogen kijken ondertussen wel moeilijk voor hen. Ze hadden er enorm veel plezier in om af en toe eens te piepen.
Hierna gingen ze op zoektocht naar de spulletjes en wanneer ze iets gevonden hadden mochten ze dit in het kleurenmonstertje stoppen. Ze giechelde enorm hard wanneer ze hun handje in het mondje stopte en de witte reepjes stof kriebelde over hun handjes.
Ik had een beetje bang dat ze bang gingen hebben van de kleurenmonstertjes maar dit was helemaal niet het geval. Ze zijn er nog heel de dag wel wat mee bezig geweest en als ze een blauw, rood of geel spulletje tegenkwamen ging dit in het mondje van het kleurenmonstertje. Echt tof!

BILD0031

In de klas zijn Lisha, Jolien, Lize, Brenda, Ine en ik aan de slag gegaan rond techniek. We hadden enkele ideetjes. Maar omdat we graag opzoek wouden gaan naar iets wat aangepast was naar hun leefwereld en iets wat te maken heeft met techniek, hebben we gekozen voor een knikkerbaan te maken!
Ik had thuis al op behangpapier al strepen van de verschillende kleuren getrokken zodat zij een beetje moesten puzzelen welke buis waar geplakt moest worden. Ik had ervoor gekozen om te werken met dubbelzijdige kleefband. Maar uiteindelijk bleef deze helemaal niet zo goed plakken wanneer de kleuters tegen de knikkerbaan gingen hangen. Jammer!
Gelukkig had ik als alternatief papieren kleefband bij. Deze was een groot succes want deze konden de kleuters gemakkelijk zelf hanteren en zelfs de aller dikste knikkers konden hierop rollen. Wanneer er dan niet helemaal iets juist geplakt was, konden we deze ook gemakkelijk eraf trekken en opnieuw erop plakken.
Enkele kleuters amuseerde zich zelfs zo hard met de papieren kleefband dat ze accessoires maakten om hun trui te versieren. Echt knap van hen!
Uiteindelijk was de knikkerbaan een groot succes. Maar de kleuters gingen vaak met hun bovenlichaam tegen de buizen hangen. Omdat de buizen gewoon van keukenrol waren, waren deze niet zo heel erg stevig. Al snel geraakte de rolletjes geplooid en rolde de knikkers er gewoon vanaf. In het begin hadden de kleuters niet echt door hoe het kwam dat de knikkers eraf rolden. Maar na een tijdje kwamen ze tot besef dat ze eerst de buizen terug recht moesten plooien. Ik vond het erg jammer voor hen dat ze niet aan de slag konden blijven gaan met de knikkerbaan omdat deze steeds plooide.
Daarom heb ik besloten om de activiteit nog eens opnieuw te doen met stevige buizen die niet zomaar konden plooien. Ik kon ook best opzoek gaan naar een manier om duidelijk te maken waar de knikker in moest en een bakje om hem op te vangen. De kleuters wisten niet altijd dat ze de knikker helemaal bovenaan in het bakje moesten leggen. En wanneer de knikker onderaan eruit kwam, rolde deze vaak weg tot de andere kant van de klas. Hierdoor gingen er wel enkele knikkers voor wat uurtjes verloren en bleven er niet meer zoveel knikkers over om mee te rollen! Ik weet dus wat mij te doen staat voor de volgende stagedag! Want ik wil graag dat de kleuters al hun harde werk van het bouwen beloond wordt door er mee te kunnen spelen!

BILD0038       BILD0039           BILD0040       BILD0041                           BILD0044  

Vrijdag heb ik geen stage gehad. De kleutertjes konden wat langer in hun bedje blijven liggen want vrijdag 11 oktober was het conferentie. Ik ben heel erg blij dat ik de conferentie ben mogen gaan mee volgen. Zo leerde ik al het personeel wat beter kennen en wist ik ook eens wat een conferentie zoal in houdt.

4 thoughts on “Blauwe donderdag

  1. Dag Juf Stephanie,

    Dat lijkt me een erg leuke activiteit… Ken je per toeval “Holle bolle Gijs” die eet vuilnis in de Efteling. Ik moest daaraan denken, maar stel je voor in plaats verzot zijn op gekleurde dingen… Zouden ze van vuilnis kunnen houden, helemaal in het thema met Halloween (Kid Paddle, strips voor kids over monsters). In elk geval er zijn veel mogelijkheden en tof hoe je aan de slag ging met die dozen!
    Succes nog en ik ben benieuwd naar je volgende activiteit.

    • Dag Nicolas!

      Dankjewel voor je leuke reactie. Ja ik ga nu nog steeds graag naar de Efteling! In de klas heb ik al enkele keren ook gebruikt gemaakt van de cd van de Efteling. Handig want dit zijn vrolijke melodietjes waar geen tekst in voor komt.
      Bedankt voor de tip!

      En ja de dozen waren zo een succes dat ik het thema graag wil verder trekken naar mijn twee weken stage in combinatie met Sinterklaas. De interesses van mijn kleuters liggen zo ver uit elkaar, maar ik denk dat ik met dozen wel iets van vinden om aan ieder zijn behoeften te voldoen.

      Groetjes

    • Dag juf Jolien!

      Dankjewel voor de toffe reactie.

      Zoals je misschien ondertussen hebt gelezen, ging het de eerste keer niet helemaal zoals verwacht, maar ze hebben er wel volop mee kunnen experimenteren dus dat was dan wel het voordeel.
      Maar de tweede knikkerbaan was wel een groot succes. De knikkers was een beetje te gevaarlijk om ze daar echt alleen bij de laten omdat ze snel geneigd zijn om die in hun mond te steken. Maar met de eikels was het echt een succes. Vooral het potje helemaal vol laten worden en terug legen vonden ze heel erg leuk. Eén van de kleutertjes vlindert normaal gemakkelijk van hoek tot hoek en hierbij viel het op dat hij er zich lang mee kon bezig houden.

      Lieve groetjes
      Stephanie

Leave a reply to nicolasseghers Cancel reply